Saturday 1 June 2013

PUISI : SIAPA TEMAN AKHIRATKU

Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi
Siapa agaknya teman akhiratku
Adakah aku akan  ke Syurga-Mu
Bersama para anbiya' dan syuhada'
Atau hanya angan-anganku?
Siapa agaknya teman akhiratku
Adakah aku akan  ke Neraka-Mu
Bersama rantaian dan siksaan
Sungguh ku tak sanggup... na'uzubillah
 
Aku mahu sentiasa wangikan hatiku dengan zikrullah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR

Betapa aku hamba-Nya yang terlalu kerdil
Mahu mencari jalan-jalan pulang ke negeri abadi
Dalam hati yang seikhlas-ikhlas-Nya
Tanpa rasa ujub
Apa lagi mahu berbangga diri
Akulah yang terhebat berbicara
Akulah yang alim
Akulah yang berilmu tinggi dunia akhirat
Bererti aku sudah menjadi hamba-Nya
Memakai pakaian kesombongan-Nya
Na'uzubillah minta dijauhkan Allah
Siapalah aku bisa berilmu
Siapalah aku bisa berbicara indah
Tanpa izin-Mu jua
Dan aku mengaku
Engkau sajalah yang layak
Memakai pakaian kesombongan
Bukan aku
Bukan...bukan...bukan...
Kerana aku cumalah hamba-Mu yang hina
Kerana aku dilahirkan di tempat yang hina
Maka-Nya aku tak mahu menghina orang
Yang aku mahu pulang kepada-Mu
Dalam kain kafan
Setanggi Syurga kiriman-Mu
Berkat aku mengirimkan
Kudup-kudup mawar Syurga-Mu
Tanpa jemu
Kepada semua penghuni bumi
Tanda aku mensyukuri Kurniaan-Mu
Tanda aku menyayangi penghuni bumi seluruhnya
Tanpa terkecuali
Samaada mereka masih hidup atau sudah tiada
Dengan harapan
Semoga kasehku pada mereka terpatri
Di Syurga sedia menanti
Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...


KARYA RATU RIMBA NIAGARA
23 Mac 2013

No comments:

Post a Comment