Thursday 8 February 2024

Kewujudan suku Yahudi sebagai pemecah-belah



Mari kita lihat apakah perangai suku Yahudi semenjak sebelum kedatangan Islam. 

1. Walaupun mereka mempercayai bahawa akan ada nabi akhir zaman, tapi disebabkan tidak dikalangan bangsa Yahudi, maka kebanyakan mereka tidak masuk Islam.

2. Suka melaga2kan suku yang berperang, contoh di sini adalah suku Aus dan Khazraj di yathrib(Madinah) untuk kepentingan mereka.


Sebelum kedatangan Islam ke Madinah, kota ini memiliki dua suku yaitu suku Aus dan Khazraj. Kedua suku tersebut saling bermusuhan dan sering kali bertengkar.

Merujuk dari satu rujukan, nama Aus dan Khazraj ini berasal dari dua orang adik-beradik lelaki. Keturunan mereka terbahagi menjadi dua suku yang akhirnya saling bermusuhan.

Kedua suku ini mempunyai anggota yang lebih kurang sama banyak dan kekuatan. Peperangan di antara kedua suku ini tidak pernah berhenti selama 120 tahun dan tiada pihak yang menang.

Kedua suku ini sama-sama memegang kekuasaan di Madinah. Hingga datangnya bangsa Yahudi ke Madinah membuat situasinya berubah yang banyak mengadu domba.

Tepat pada tahun ke-10 dari kenabian Muhammad SAW kedua golongan ini berperang sangat hebat sehingga sebahagian pemimpin mereka  tewas. Pada waktu itu, yang mendapat kemenangan adalah suku Khazraj kerana mempunyai lebih banyak jumlah sukunya berbanding golongan Aus.

Golongan Khazraj mendapat bantuan senjata dan bala tentaera dari kaum Yahudi Bani Nadhir dan Bani Qainuqa, sedangkan golongan Aus hanya memperoleh bantuan dari kaum Yahudi Bani Quraizhah.

Hal itu membuatkan golongan Aus mengalami kekalahan, mereka kemudian mengirimkan dua orang utusan ke Kota Mekah dengan maksud meminta bantuan kaum Quraisy.

Dua orang utusan itu bernama Iyas bin Mu'az dan Anas bin Rafi. Ketika mereka sampai di Mekah, mereka bertemu dengan Nabi Muhammad SAW. Beliau mengajak mereka berbincang dan membaca ayat-ayat Al-Qur'an.

Waktu itu Iyas bin Mu'adz tertarik dan hendak mengikuti seruan Nabi Muhammad SAW mukanya ditampar dan tangannya ditarik oleh kawannya Anas bin Rafi' seraya memperingatkan, "Tinggalkan orang ini! Kedatangan kita datang kesini bukannya hendak mengurus perkara ini. Marilah kita menyampaikan tujuan perjalanan kita ini!"

Oleh kerana kalangan Quraisy pada masa itu sedang sibuk memadamkan cahaya pergerakan Nabi Nabi Muhammad SAW, maka permintaan bantuan utusan Aus tidak dikabulkan. Kembalilah kedua orang utusan Aus itu ke Madinah dengan tangan kosong.



Ketika mereka tiba kembali di Madinah, di sana baru terjadi peperangan antara golongan Aus dan Khazraj. Kali ini, golongan Aus yang menang. Kitab-kitab tarikh meriwayatkan bahawa peperangan ini adalah peperangan terakhir di antara mereka karena sesudah itu pemimpin-pemimpin dan pemuka-pemuka dari kedua golongan tersebut banyak yang menjadi pengikut Nabi Muhammad SAW.


Demikian lah berakhir peperangan antara 2 suku ini apabila didamaikan oleh Rasulullah saw.


Sumber: https://www.detik.com/hikmah/khazanah/d-6770813/aus-dan-khazraj-suku-yang-huni-madinah-sebelum-islam-datang/amp

No comments:

Post a Comment