Wednesday 7 February 2024

Antara kegembiraan yang sepatutnya dikecapi apabila bersara

 



1. Bangun pagi tanpa perlu fikir nak bersiap-siap pergi kerja dah. Boleh melakukan ibadah dengan tenang, sarapan pagi atau melihat taman.


2. Boleh melakukan semua rutin harian yang perlu seperti berjoging, menikmati perjumpaan dengan kawan-kawan seminggu sekali atau ikut trip pelancongan sama ada dalam atau luar negara.


3. Masih menghubungi saudara mara atau rakan-rakan tanpa perlu fikir kerja lagi . Menikmati masa-masa persaraan sebagai satu hadiah yang bermakna.


4. Memastikan otak/fikiran masih berfungsi dengan baik

Boleh bermain-main dengan puzzle atau membaca buku yang digemari.

Hadir majlis ilmu sebagai rutin harian biasa. Membaca Al-Quran dari masa ke semasa.


5. Menghadapi masa tua dengan bersyukur dan tenang. Menerima usia emas dengan bersyukur kerana setiap manusia akan mengalami proses yang sama. Teruskan kehidupan dengan tenang.


6. Memberi atau menderma kepada mereka yang memerlukan

Memberi atau menyumbang kepada orang-orang yang memerlukan adalah antara yang boleh dilakukan. Membantu jiran atau masyarakat setempat yang kurang bernasib baik dan berkemampuan. Boleh menyertai pertubuhan amal bagi memastikan anda masih berada di dalaman kelompok masyarakat.


7. Tidak sekali kali melupakan kesihatan fizikal dan mental 


Daripada masa ke semasa sentiasa menjaga pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Sentiasa membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala.


No comments:

Post a Comment