Sunday 10 September 2023

10 ciri-ciri anda akan miskin kewangan

 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa



 Gaji anda habiskan setiap bulan

Tidak membuat belanjawan atau menyimpan apa-apa pendapatan adalah salah satu sebab terbesar orang ramai terjebak dalam kehabisan gaji sebelum gaji berikut nya. Apabila anda membelanjakan semua yang anda perolehi setiap bulan, anda tidak mempunyai tabung untuk kecemasan atau perbelanjaan yang tidak dijangka. Jika kereta tiba-tiba rosak, bil perubatan, atau kehilangan pekerjaan sementara boleh menjadi malapetaka tanpa simpanan tunai.

Untuk memecahkan kitaran gaji-ke-gaji, mulakan belanjawan setiap bulan dan sisihkan sebahagian daripada setiap gaji ke dalam simpanan. Malah jumlah kecil seperti RM25 atau RM 50 ditambah dari semasa ke semasa. Jadikan tabiat menyimpan dengan mengautomasikan pindahan ke dalam akaun simpanan setiap tempoh pembayaran. Matlamatnya adalah untuk mengumpul simpanan yang mencukupi untuk menampung perbelanjaan hidup selama 3-6 bulan untuk perlindungan.


 Pembelian yang tidak perlu

Sangat mudah untuk tergoda untuk membeli perkara yang anda tidak perlukan atau berbelanja berlebihan apabila menukar kad kredit itu tanpa berfikir. Terapi runcit terasa baik pada masa ini, tetapi penyesalan dan penyesalan pembelian sering berlaku.

Mengekang pembelian ini dengan memulakan tempoh menunggu wajib untuk sebarang pembelian yang tidak dirancang atas jumlah RM tertentu. Tunggu sekurang-kurangny 24 jam sebelum kembali untuk membelinya. Dorongan akan berlalu, dan anda akan menyedari bahawa anda tidak memerlukannya.

Berbelanja mengikut Kemahuan 

Membelanjakan wang untuk perkara yang membawa anda kegembiraan tidak mengapa, tetapi masalah timbul apabila terlalu banyak pendapatan habis dan bukannya keperluan. Keinginan termasuk makan di luar, hiburan, harta benda, perjalanan, hobi dan banyak lagi. Anda mesti menilai semula keutamaan kerana anda terlebih berbelanja untuk keinginan.

 Tidak Merekodkan Perbelanjaan 

Tidak mengetahui dengan tepat ke mana wang anda pergi setiap bulan adalah halangan besar untuk mengawal kewangan anda. Anda tidak boleh mengenal pasti pembaziran, mengurangkan perbelanjaan atau membuat belanjawan yang tepat tanpa menjejak amaun yang anda belanjakan untuk segala-galanya.

Merekodkan perbelanjaan secara manual adalah membosankan, jadi gunakan aplikasi penjejakan perbelanjaan atau buat manual. Sambungkan akaun untuk menjejaki transaksi secara automatik dan kategorikan setiap satu. Kini, anda boleh menganalisis laporan untuk melihat tempat untuk mengurangkan perbelanjaan dan memaklumkan keputusan wang yang lebih bijak.

Lewat Membayar bil 

Pembayaran lewat pada bil, kad kredit, pinjaman dan akaun lain mengakibatkan bayaran lewat bertambah. Malah satu pembayaran lewat boleh menanggung kos dan menaikkan kadar faedah. Sediakan autopay atau peringatan pembayaran untuk mengelakkan tarikh akhir yang terlepas yang memberi kesan negatif kepada kewangan dan skor kredit anda.


 Hutang Kad Kredit 

Hutang kad kredit adalah salah satu perangkap terbesar yang menghalang orang ramai daripada maju dari segi kewangan. Caj faedah menyebabkan baki berada di luar kawalan. Biasakan untuk membayar kad anda sepenuhnya setiap bulan untuk mengelakkan pembaziran wang faedah. Jika anda sudah mempunyai baki, bayar lebih daripada minimum untuk melunaskannya dengan lebih cepat.


Tiada Simpanan Persaraan

Memang mudah untuk menangguhkan simpanan untuk persaraan semasa anda masih muda, tetapi masa adalah yang paling berkuasa apabila melabur. Bermula awal membolehkan beberapa dekad pertumbuhan kompaun berfungsi luar biasa. Jika boleh, mula menyumbang kepada EPF pada usia dua puluhan. Tingkatkan kadar simpanan dari semasa ke semasa apabila pendapatan meningkat. Sumbangan yang kecil dan konsisten bertambah banyak sepanjang kerjaya.

 Tidak Mempunyai Dana Kecemasan

Kehidupan boleh jadi malapetaka kepada kewangan tanpa dana kecemasan yang teguh. Kehilangan pekerjaan, penyakit, masalah kereta, dan pembaikan rumah tidak dapat dielakkan berlaku. Setelah menjimatkan 3-6 bulan perbelanjaan sara hidup membolehkan anda menangani isu tanpa menimbulkan hutang kad kredit. Jadikan pembinaan dana kecemasan anda sebagai keutamaan pertama.


Lebihan Perbelanjaan Perumahan

Ketamakan perumahan adalah pemusnah bajet biasa. Hadkan kos perumahan kepada peratusan yang munasabah daripada pendapatan anda supaya ia tidak menyesakkan kategori perbelanjaan kritikal yang lain. Sebaik-baiknya, pastikan perumahan di bawah 30% daripada gaji anda. Dapatkan rakan sebilik, tinggal lebih jauh dari bandar, atau kecilkan saiz untuk mengurangkan kos perumahan.

Mengabaikan Hutang Anda

Berpura-pura hutang tidak wujud adalah cara yang pasti untuk memastikan ia tidak pernah hilang. Buat rancangan terperinci untuk membayar hutang secara agresif. Sasarkan hutang kadar faedah tertinggi dahulu sambil membuat minimum pada semua yang lain. Setelah hutang pertama hilang, buat pembayaran ke atas hutang seterusnya. Kekalkan tumpuan sehingga anda bebas hutang.

No comments:

Post a Comment