Tuesday 12 September 2023

10 Tabiat Untuk Menjadi Lebih Kuat Mental


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

1. Banyakkan Bersyukur

Buat usaha yang konsisten untuk fokus tentang mensyukuri. Anda menulis sekurang-kurangnya tiga perkara yang anda syukuri setiap hari. Menyatakan rasa terima kasih memupuk positif, kepuasan, dan ketahanan emosi. Kajian menunjukkan bahawa orang yang aktif mengamalkan rasa syukur kualiti tidur akan bertambah baik, mempunyai tekanan darah yang lebih rendah, dan lebih optimistik.



2. Buang Semua Pemikiran Negatif

Jangan biarkan pemikiran negatif menguasai atau melumpuhkan anda. Apabila anda berfikir secara negatif, berhenti sebentar dan cuba rangka semula keadaan menjadi peluang untuk berkembang. Tanya diri anda soalan seperti "Apakah pelajaran yang boleh saya pelajari daripada ini?" dan "Bagaimana saya boleh menjadi lebih kuat?" Dengan latihan, anda boleh melatih otak anda untuk mentafsir cabaran dengan lebih membina.



3. Terima Perkara yang Anda Tidak Boleh Kawal

Tumpukan masa dan tenaga anda pada situasi dalam kawalan anda, dan berlatih menerima keadaan yang anda tidak boleh mengubah takdir. Melepaskan perkara yang anda tidak boleh kawal mengurangkan tekanan yang tidak perlu. Ketenangan wujud daripada kebijaksanaan untuk mengetahui perbezaan antara apa yang anda boleh ubah dan apa yang tidak boleh.


4. Sekali sekala Keluar dari Zon Selesa Anda

Jangan elakkan ketidakpastian atau cabaran. Sebaliknya, dedahkan diri anda secara sistematik kepada ketidakselesaan kecil untuk mengembangkan zon selesa anda. Aktiviti yang membuat anda cemas, seperti pengucapan awam, rangkaian atau melancong sendirian, akan meningkatkan stamina mental anda. Melangkah di luar zon selesa anda membantu anda berkembang.

5. Memupuk Ketahanan Emosi

Cari kaedah yang sihat untuk mengakui, memproses dan melepaskan emosi yang sukar seperti kemarahan, kebimbangan dan kesedihan. Ketahanan emosi ialah keupayaan untuk mengalami kesusahan tanpa membiarkannya mengatasi anda. Bina daya tahan dengan bercerita kepada rakan yang boleh dipercayai, menulis jurnal, bersenam untuk menghilangkan tekanan, atau mendapatkan kaunseling apabila perlu.

6. Amalkan Kasih Sayang Diri

Rawat diri anda dengan pemahaman dan kebaikan daripada kritikan. Belas kasihan membina keyakinan dan daya tahan yang diperlukan untuk menangani cabaran. Bersabarlah dengan diri sendiri apabila anda tersandung, dan elakkan penghakiman diri yang keras. Bercakap kepada diri sendiri sebagai kawan baik akan menjadi strategi yang berguna.

7. Memupuk Hubungan Sokongan

Kelilingi diri anda dengan orang positif yang menggalakkan dan mempercayai anda. Jadikan luangkan masa untuk memupuk hubungan ini sebagai keutamaan. Walau bagaimanapun, hadkan masa dengan orang toksik yang menghabiskan tenaga mental anda. Pilih rakan yang memberi inspirasi kepada anda untuk menjadi diri anda yang terbaik.

8. Lihat Masalah Sebagai Satu hikmah

Gunakan minda pertumbuhan di mana anda melihat masalah sebagai peluang untuk penambahbaikan dan bukannya alasan untuk berhenti. Orang yang paling berdaya tahan menerima cabaran dan menyesuaikan diri dengan perubahan. Mengekalkan keazaman dalam menghadapi halangan memerlukan kekuatan mental.

9. Amalkan Kesedaran

Biasakan untuk membawa kesedaran penuh kepada masa kini. Kesedaran mengurangkan tekanan, menajamkan fokus, dan menggalakkan keseimbangan mental. Ambil masa yang penuh perhatian untuk mempertimbangkan fikiran, emosi dan sensasi tanpa pertimbangan. Apl seperti Calm atau Headspace boleh mengajar kesedaran.

10. Jaga Kesihatan Fizikal Anda

Ikuti diet berkhasiat, kerap bersenam, dapatkan tidur yang mencukupi, dan uruskan tekanan. Menjaga kesihatan fizikal anda menyediakan asas biologi untuk kekuatan mental. Perkara seperti meditasi pernafasan selama 5 minit, berjalan kaki singkat atau makan snek yang sihat mengisi semula tenaga mental.

Membina mental memerlukan tindakan kecil dan konsisten setiap hari. Dengan mengamal tabiat ini, anda boleh mengembangkan daya tahan untuk menangani pasang surut kehidupan dan tabah untuk mencapai matlamat anda. Bersabar dalam perjalanan anda untuk menjadi lebih kuat dari segi mental.


Oleh Joseph Burns

No comments:

Post a Comment