Tuesday 5 September 2023

12 kata2 yang perlu dielakkan di tempat kerja

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

1. "Itu bukan kerja saya."

Kita semua pernah mendengarnya, dan kemungkinan besar, kita semua pernah mengatakannya.

Tetapi orang yang matang emosi mengelak daripada frasa ini.

Bukannya mereka sanggup fokus pada setiap tugas yang datang, tetapi mereka memahami kuasa menunjukkan fleksibiliti dan minda berorientasikan pasukan.



2. "Bukan saya dah bagitau kan awak, begitu."

Mungkin anda teringin sangat  untuk menyebut perkataan ini, terutamanya apabila anda telah terbukti betul dalam sesuatu situasi.


Walau bagaimanapun, orang yang matang emosi menahan keinginan ini kerana mereka tahu ia tidak memberi manfaat kepada sesiapa pun.

Ia boleh dilihat sebagai remeh dan merendahkan, kedua-duanya tidak membantu untuk membina hubungan di tempat kerja yang kukuh.


Sebaliknya, mereka mungkin berkata, "Saya gembira kami telah belajar sesuatu daripada situasi ini," atau "Mari ambil ini sebagai peluang untuk menambah baik pada masa akan datang."

Dengan melakukan ini, mereka memberi tumpuan kepada pertumbuhan dan pembelajaran daripada memikirkan kesilapan.


3. "Bukan salah saya."

Ini boleh menjadi satu yang sukar untuk ditelan.

Tiada siapa yang suka mengakui bahawa mereka telah melakukan kesilapan, terutamanya di tempat kerja yang rasanya reputasi profesional anda berada dalam talian.

Tetapi satu perkara yang saya pelajari daripada berada di sekeliling orang yang matang emosi ialah mereka tidak mengelak daripada mengaku kesalahan.


4. "Saya tidak mempunyai masa untuk ini."

Jangan sebut sebegini.

Tetapi menyebut "Saya tidak mempunyai masa untuk ini" boleh dianggap sebagai meremehkan dan tidak menghormati, terutamanya jika orang yang anda bercakap sangat menghargai tugas atau topik yang sedang dibincangkan

Orang yang matang emosi mendekati perkara ini secara berbeza.

Mereka mungkin berkata, "Saya agak sibuk pada masa ini tetapi jom cari masa yang sesuai untuk kita berdua membincangkan perkara ini," yang menyampaikan rasa hormat terhadap keperluan orang lain sambil mengakui beban kerja mereka sendiri.


5. "Itu mustahil."

Tempat kerja selalunya boleh memberikan kita situasi mencabar yang kelihatan tidak dapat diatasi.

Walau bagaimanapun, orang yang matang emosi mengelak daripada berkata "Itu mustahil," kerana mereka memahami bahawa ia boleh mengecewakan orang lain dan mewujudkan suasana negatif.

Sebaliknya, mereka mungkin berkata seperti, "Ini sememangnya cabaran yang sukar, tetapi mari cuba mencari cara untuk menjadikannya berjaya."

Pendekatan sebegini boleh membangkitkan harapan dan memotivasikan pasukan untuk berfikir secara kreatif dan di luar kotak.


6. "Saya tidak memerlukan sebarang bantuan."

Sebagai seseorang yang berbangga dengan kebebasan dan keupayaan mereka untuk menyelesaikan sesuatu, ini adalah perkara yang sukar untuk saya pelajari.

Tetapi dari masa ke masa, saya menyedari bahawa mengatakan "Saya tidak memerlukan sebarang bantuan" kadangkala boleh dianggap sebagai meremehkan orang lain atau sombong.

Jadi, sebaiknya, anda berkata, “Terima kasih. Bantuan anda amat dihargai.”


7. "Saya sihat."

Kita semua pernah berada dalam situasi ini. Tertekan secara maksimum, berasa seperti bersedia untuk meletup, tetapi apabila seseorang bertanya khabar, anda tersenyum palsu dan berkata, "Saya tidak apa-apa."

Mereka memahami bahawa ia bukan sahaja baik tetapi juga penting untuk jujur ​​tentang perasaan mereka - dengan cara yang profesional dan membina, sudah tentu.


Mereka mungkin berkata, "Sejujurnya, saya berasa agak tertekan dengan dengan projek ini sekarang. Bolehkah kita membincangkan beberapa cara untuk mengurusnya dengan lebih baik?”


8. "Anda salah."

Tiada siapa yang suka diberitahu bahawa mereka salah, terutamanya tidak secara terang-terangan. Ia boleh menyebabkan konfrontasi dan tidak menghormati.

Orang yang matang emosi menyedari perkara ini dan mengambil pendekatan yang lebih bijak apabila mereka tidak bersetuju dengan seseorang.

Mereka mungkin berkata, "Saya nampak idea anda untuk masa akan datang, tetapi adakah anda telah memikirkan...?" atau "Itu perkara yang menarik, tetapi perspektif saya ialah..."

Dengan cara ini, mereka tidak menolak idea orang lain secara terang-terangan tetapi menawarkan pandangan yang berbeza dengan cara yang penuh hormat.


9. “Ini mungkin soalan bodoh, tetapi…”

Saya pernah bersalah kerana memberi awalan soalan saya dengan frasa ini, terutamanya semasa saya baru dalam sesuatu tugasan. Saya fikir ia adalah satu cara untuk mengelakkan penghakiman sekiranya soalan saya terlalu asas.

Tetapi dari masa ke masa, saya menyedari bahawa ini tidak membantu saya.

Orang yang bijak emosi memahami bahawa tidak ada soalan yang bodoh.

Soalan ialah cara kita belajar dan berkembang, jadi mereka tidak pernah memperkecilkan rasa ingin tahu mereka sendiri atau orang lain.

Mereka hanya bertanya apa yang mereka perlu tahu.

Jadi, saya berhenti berkata, “Ini mungkin soalan bodoh…” dan mula berkata, “Saya ada soalan tentang…”


Ini bukan sahaja membantu saya berasa lebih yakin dalam pencarian pengetahuan saya, tetapi saya juga menyedari bahawa orang ramai lebih bersedia untuk membantu menjawab pertanyaan saya.


10. "Saya tidak boleh."

Ada sesuatu yang sangat mengecewakan untuk mengatakan "Saya tidak boleh." Ia seperti memasang tembok di hadapan potensi yang sedang berkembang.

Orang yang matang emosi tahu bahawa frasa ini boleh mengehadkan keupayaan dan peluang mereka.

Sekarang, mari kita lihat di sini, akan ada masanya anda benar-benar berasa seperti anda tidak boleh melakukan sesuatu.

Tetapi daripada terus berkata "Saya tidak boleh," cuba katakan, "Saya mendapati ini mencabar." Ia adalah perubahan kecil dalam kata-kata tetapi ia membuat dunia perbezaan dalam minda anda.


11. "Itu tidak adil."

Hidup tidak adil, kerja lebih-lebih lagi.

Mungkin anda tidak mendapat promosi yang anda harapkan atau orang lain mengambil kredit untuk idea anda.

Sangat mudah untuk jatuh ke dalam perangkap mengatakan, "Itu tidak adil."

Tetapi orang yang matang emosi memahami bila asyik fikir ketidakadilan hidup, sebenarnya tidak boleh pun membawa ke mana-mana pun.

Sebaliknya, mereka memberi tumpuan kepada perkara yang mereka boleh kawal dan bagaimana mereka boleh memperbaiki keadaan mereka.

Mereka mungkin berkata, “Saya kecewa kerana tidak mendapat promosi itu. Bolehkah anda memberikan maklum balas tentang perkara yang boleh saya lakukan untuk meningkatkan peluang saya pada masa akan datang?”


12. "Beginilah yang kami selalu melakukannya."

Frasa ini adalah pembunuh kreativiti.

Orang yang bijak emosi memahami bahawa berpegang kepada cara lama hanya kerana mereka biasa bukanlah jalan untuk maju ke hadapan.

Perubahan boleh menjadi tidak selesa, tetapi ia juga perlu untuk pertumbuhan.

Oleh itu, daripada berpaut kepada yang lama, mereka menerima idea dan pendekatan baharu dengan fikiran terbuka.

Mereka mengatakan perkara seperti, “Itu pendekatan yang menarik; mari cuba."

https://hackspirit.com/things-emotionally-intelligent-people-avoid-saying-work/

No comments:

Post a Comment