Thursday 4 February 2016

Jiran ku meninggal dunia lagi

Di lorong yang sama, jenis rumah yang sama, baru minggu lepas aku menziarahi suami kak nab (Pak mail) yang menghidap kanser paru-paru. Bacaa yassin diadakan bagi Pak mail padahari jumaat lepas mendapat sambutan yang luar biasa. Makanan pula disediakan serba-sedikit oleh jiran-jiran setaman.

Pagi semalam, suamiku pulang dari tempat kerja dan mengkhabarkanku berita sedih tersebut. Kesian kak nab, baru kematian anak beberapa bulan yang lepas, sekarang berdepan pula dengan kematian suami. 2 orang yang kukira paling rapat dengannya. Tetapi aku kagum dengan kekuatan rohani kak nab yang kelihatan sangat tenang menerima tetamuyang datang dan masih boleh mengukurkan senyuman.

Aku mengambil sejuzuk alquran yang memang telah disediakan di dalam kotak ( ada 2 kotak, satu telah dibaca dan satu lagi yang belum dibaca. Dengan lafaz bismillah aku menghabiskan juzuk 15 (brmaksud ada separuh lagi yang belum dibaca)

Hendak ku sambung juzuk yang berikutnya rasa tidak selesa pulak kerana perut ku memulas-mulas. Lalu aku minta diri beredar dahulu.

No comments:

Post a Comment