Wednesday, 26 June 2019

Penandaaras PTSB JKE ke UniMAP

Tanggal 9.4.2019 Alhamdulillah... Jke PTSB telah selamat mengadakan lawatan penandaarasan ke Unimap

Terimakasih Unimap kerana sudi menerima kedatangan Kami....





Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

Saturday, 22 June 2019

Ketika ini aku merasa sangat terbuang,... telah dibuang.... Bersyukur kah aku?

Redhailah Taqdirku...

Aku selalu berkata kepada hatiku, naluriku, keinginanku, supaya aku pasrah dengan ketentuan Ilahi.. Allah sudah mentaqdirkan segala-galanya untuk diriku.... Mesti Allah maha mengetahui apa yg terbaik untukku...


Sesekali aku ingin menuruti apa yang perasaanku inginkan,... 
 tapi berbaloikah? 

Aku begitu sedih... sedih yang yang teramat sangat... 2 hari kut airmata ni asyik nak turun, takmo berhenti...


Kenapa la aku tak boleh masuk polimas balik.. bukannya aku suka sangat pun nak masuk polimas...
tapi aku tiada kekuatan untuk berada di ptsb ini...


Balasan dosaku kah yang pecah... Lalu menikam kehidupanku?
atau...
HikmahMu kah ya  Allah berselerak... terlalu banyak...tidak terkutip...



Kenapa perasaan ini kuat mengatakan sahabat itu telah membuang aku... kenapa... apa salahku yang besar sangat...

Dulu pun dah 4 tahun sahabat ini takmo balas walaupun aku cuma kirim ucapan selamat hari raya... Benci sangat ka dah kepada aku?

Aku ni memang dah dianggap bukan lagi sahabat nya...

Aku cuma mengadu saja, bukannya betui2... rupa2nya telah disalahanggap.... memang la sibuk...

Tapi kenapa macam  dia anggap aku ni memang takmo buat keja...

Adakah ini pengkhianatan? Uisy... Jgn bersangka buruk wahai hati...

Mungkin kah tidak pernah terdetik di sanubarinya... Yg aku ni sahabatnya...
Aku ja yg Perasan sorang2.. Haha

Hari inipun aku sedih... sedih sangat2... cuma aku menahan ayer mata ni dari jatuh... mungkin ini ketentuan Ilahi...

Redha lah wahai hati....









Anakku , insyaAllah, penyejuk mataku...penyejuk hatiku........

Aku panggei  puteriku ini macam2 taw...adik, comei, meymey, indah, kalthom, mcm2 lagi la...

Cian dia... mintak jpa-mara...bila cek keptusan gagal... tapi ego kuat jgk... 'adik takmo tekan rayuan..'
Aku tak kesah sgt... anak pun 3 ajer, klu adik  meymey pi jauh... aku jugak yang sedihh... kolea tu jauh taw...


Cek result pi asasi UM alhamdulillah... dapat... tapi meymey pilih asasi sains fizikal...

Lepaih tu cek ipg , dapat ler pulak... teruih budak kalthom ni jadi serbasalah... konflik dlalaman, oghang tua2 kata...

Abah dia duk suruh amik ipg... budak ni mana la mau... hari tu masa isi online pun aku n abah dia yang beria2 suruh isi...

Aku takmo paksa, biaq la dia yang tentukan kehidupan dia... klalau ditaqdirkan satu hari nanti jadi cikgu, lepaih abih degree, dia alik la diploma pendidikan ka, atau masa tu keluaq iklan amik kpli ka... mana tau kan...kan...


Lagi seminggu nak bertolak pi kl amik asasi,  indah dah pikiq macam2,

isy...isy..isy... budak indah ni... nak tergelak pun ada... ada ka terpikiq,' adik nak cakap omputih ka dengan kawan2 baru?'... kelakaq budak ni... cakap la bhsa apa2 pun, janji depa paham... jgn duk speaking utagha pekat2 sgt,cian ...satgi kwn2 tak paham pulak.....

Semoga Nur Sakinah sukses di dalam meniti kehidupan baru di UM dan berjaya di dunia dan di akhirat ...insyaAllah..

Kenapa la mudah sangat nak down....

Jumaat lepaih pi jumpak prof...
Rasa berkobar2 nak submit literature review... tapi bila prof amik ajer... macam tak minat ajer nak baca... adei... sedihnya.... Teruih prof ceramah camna nak tulih chapter 2 ni... 2 jam ooii...

 i. 2.1 (intro) n 2.7 (summary) patutnya lebih kurang,  cerita ttg overall chapter 2... prof kata...
ii. 2.2 basic satelit... patutnya cerita sumer,.. basic teori... spin stabilization, three-axes stabilization, pastu sensor & actuator kena ada gambaq2 la ckit... bla...bla...bla...
iii. 2.3 cubesat jangan lupa cek oii... ada equation bagai... adei... tang mana aku nak selit equation ni... yang hang duk cite had oghang saja apasal??   huhuhu
iv. 2.4  sumer scheme yang ada ... tapi prof bgtau.. kena selit equation ... bagi sapa2 baca baghu la tau basic control engineering ni  ... lagi sekali aku terpana... cammana la aku nak taip equation yg berlambak2 tu dengan 2 jari comei ni... kueng...kueng...kueng...
v. 2.5 sumer pasai mpc ...takpe2...had ni aku dah taip dulu... had ni lega ckit
v. 2.6.ulang balik 2.4...sumer scheme taw... kusus ttg satelit atitud kontrol...

seminggu dah takdan tulih apa2 correction... biaq pi la...

bahasa omputih aku ni pun satu hai jgk... oghang had putih2 mmg tak pahang le apa aku tulih...

uisy...ape aku merepek ni??

Terasa sangat ketidakpandaian aku menulih  walaupun dah bertaun2 mengajaq...




Friday, 17 May 2019

Mak oooo... Mak 3....Sakit pulak...kesian...

Abang ku yang pertama balik... bawak mak pi berubat kampung dulu... dengan bomoh patah... sbb pakar hospital taiping bagitau susah nak buat operation... sbb mak dah tua dan tulang dah ostoporesis...

Tapi ubat klinik mak tetap makan... macam2 jenis ubat la mak kena makan, tapi aku tak risau sebab mak memang berdisiplin bab makan ubat...
1. Ubat lemah jantnng
2. Ubat diabetes
3. Ubat hospital taiping
4. Ubat yang bomoh patah tu juai..

Aku ni dok writing tesis pun tak berapa boleh nak fokus bila teringat mak sakit... Hari rabu lepaih ajak lagi en somi balik berbuka puasa umah mak... Mak dunia akhirat... sayang mak....

Rupa2nya ada pulak balasannya, ambik mak mertua pulak lepaih balik jumpak prof... Takpa la ... janji dapat jumpak mak aku...Lagipun syurga org laki2 di bawah tapak kaki ibu...Mak mertua aku ni dah lupa2 ingat... Kalau bersembang setengah jam pun kekadang 10 kali cerita benda sama... layan je la... haha..

Mak oooo... Mak 2....Sakit pulak...kesian...

Hari rabu minggu berikutnya, anakku yang sulung, study kat unimap ...Aku ambik kesempatan ajak dia drive pi melawat tok tok ...dengan alasan tok sakit, farid belom tengok...

Jadi, pagi kamis tu kami berdua bertolak ke parit buntar dari Jitra. Anak ku kata,.. petang kena balik sebab besok pagi dia ada kuliah...takpa la.. janji mau balik... Ajak en somi... macam2 alasan pulak..huhu.. Alhamdulillah.... soleh jugak anak terunaku ini...

Beli siap2 makanan kat bandar parit buntar... pastu baru ke rumah mak... mak masih lagi sakit.. Mak ajak pi hospital... Aku ni serbasalah... sbb sebentar lagi dah nak balik ke jitra... Tetiba kakak sulung ku datang.. aku terus terlupa...heee... cuai sungguh aku ni,,,


Rupa2nya esok petang mak dah ke hospital, kakwan bawak...kak sulung tunggu sbb kakwan kena pegi sekolah balik... hospital xray... macam yang disangka, memang patah ler, pastu siap renyuk sikit tulang tu sebab mak dah ostoporesis... Sapa kata klinik kerajaan tak baguih... Lebih baguih dari sesetengah klinik swasta...kan..kan...



Mak oooo... Mak 1....Sakit pulak...kesian...

19.4.2019, aku baca wasap group anak2 hashim. Kak (anak sulung, dah pencen setaun lebih...) memberitahu yang mak suruh kak pi ke rumah mak sekarang. Mak sakit belakang. terjatuh dari kabinet ketika nak turun.  Mak ni memang rajin terlebih...  Cuci abih dinding kabinet dapor sampai panjat2... Tapi tak sangka pulak terjatuh... Silap timing kot...Pastu guna kerusi plastik, memang la tak berapa stabil... adoi... Nak kata apa lagi... Benda dah jadi...

 Kak kata lepaih solat jumaat baru nak pi tengok keadaan mak. Aku ketika tu otw nak jumpak prof di Seriab. Berdebar2 jugak  jantungku...

Malam tu kakak ipar, kak ana wasap gambar mak... kesiannya...  mak solat sambil duduk ataih kerusi. selalu mak ni kuat ja berdiri... Telekungpun kak ana tolong pakaikan.

Malam tu aku telefon kak ana, kak ana  bagitau mak kata memang sakit sangat seluruh badan. Tapi dah tidur, abang bagi makan ubat tahan sakit.

Mak duduk kat kampung dengan abang keduaku yang istimewa,... tapi boleh berjalan, makan dll dengan sendiri setelah demam panas pada usia 3 tahun.


Esok terus ajak encik somi pi umah mak kat pbuntar...lihat keadaan mak macam ok sikit setelah abang n kak ipar bawak pegi klinik.  Tapi sebab tak xray... aku rasa cuak pulak.... Yang kak sulung pulak beria2 panggil tukang urut, urut mak 3 kali... Aku dapat rasakan mak tu ok sebab makan ubat tahan sakit...

Bukan apa, aku selalu dengar jiran atau kawan yang patah tulang dan jadi lebih serius bila diurut... Doktor ni pun ambik ringan sungguh... aku memang tak puas hati...

sebab abang n kak ipar (depa duk perlis) yang kebetulan ziarah mak kat kampung, aku pun bertolak balik ke kulim malam tu....sebab esok kerja...

Hari isnin, 22.4.2019, pi lagi umah mak,, tidur sana...kebetulan kakak ku yang kedua pun ada... Dia mengajar di sek SMK  yang berdekatan...

encik somi kata kat aku..takyah masak, dia beli ja laukpauk untuk mak...(Tq encik somi) aku bagi mak makan... rasa tak sedap hati...

Malam tu bertolak balik ke jitra sebab anak ketiga,..  Nur Sakinah ada interbiu IPG Perlis... Walaupun kurang berminat nak jadi cikgu, aku tetap pujuk dia pegi interbiu...sebab bagi ada byk pengalaman.. Bukan senang nak dapat pengalaman berharga macam tu..

Asal aku suruh ajer, anak ku yang sorang ni buat preparation punya la hebat... mengalahkan orang yang nak jadi cikgu...
1. Cari soklan2 yang selalu ditanya
2. Prepare jawapan2
3. Berlatih bercakap jawapan2 tu... tapi aku ni dipaksa jadi interviewer...hihi
4. Demonstrasi mengajar...aku la murid nye... kue...kue...kue...

Masa tu apa yang terdetik di hatiku, bila la adik nak selesai interbiu cikgu ni... mama dah letih jadi bahan adik... kah...kah...kah...