Saturday 21 October 2023

Jom study dengan efisien

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa



1. Pilih tempat yang tenang untuk belajar tanpa gangguan. Lebih banyak masa yang anda luangkan untuk belajar, InsyaaAllah, lebih banyak anda akan belajar dan gred yang lebih baik yang akan anda perolehi. Tetapi kualiti masa belajar anda perlu cekap, jadi keluarkan semua gangguan (telefon bimbit, televisyen, muzik yang kuat dan rakan/ahli keluarga yang suka bercakap), untuk memastikan persekitaran yang tenang dan fokus.

Jika anda tidak menemui tempat yang sunyi untuk belajar, pakai headphone (tetapi jangan mainkan muzik).

Cari masa untuk belajar apabila kebanyakan rakan sebaya anda melakukan sesuatu yang lain. Sebagai contoh, jika anda selesai solat zohor lebih awal, pergi ke perpustakaan atau mana-mana tempat sunyi lain yang tidak terlalu sesak.

2.Elakkan berlengah-lengah dan kekal positif. Ia  seolah-olah mengatakan, "Saya akan melakukannya kemudian," tetapi selalunya, kemudian tidak pernah berlaku. Buat titik untuk belajar sebaik sahaja anda pulang ke rumah atau tepat apabila kelas terakhir keluar. Jika anda menghadapi masalah dengan subjek tertentu, kaji subjek itu dahulu dan kekal positif!

Jika anda masih berlengah-lengah, minta rakan atau ahli keluarga untuk memastikan anda bertanggungjawab. Anda boleh berkata seperti, "Bolehkah anda menyemak saya dalam masa sejam untuk memastikan saya masih belajar?"

Ulangi penegasan positif kepada diri sendiri jika anda berasa seperti anda bergelut untuk memahami sesuatu. Sebagai contoh, anda mungkin memberitahu diri sendiri: "Saya boleh menguasai persamaan ini!" dan/atau “Saya akan mengharungi ujian ini!”

Otak anda memerlukan masa untuk berehat dan mencerna maklumat, jadi rancang untuk berehat 10 minit selepas setiap jam. Jika anda terperangkap pada topik tertentu, itulah masa yang baik untuk berehat sebentar supaya anda boleh kembali segar. Tetapkan timer pada telefon anda atau peranti lain supaya masa rehat yang pendek 10 minit tidak bertukar menjadi 30 minit pulak.

Petua: Lakukan regangan ringan pada waktu rehat anda untuk mencergaskan semula diri anda. Sebagai contoh, regangkan belakang, kaki dan tangan anda atau lakukan senamrobik ringan atau mencangkung (terutamanya jika anda telah duduk untuk jangka masa yang lama).

4. Baca dahulu dan sediakan soalan untuk setiap kelas. Ketahui bab mana yang dipelajari oleh guru anda esok dan bacalah sebelum pergi ke kelas. Dengan cara itu anda menjadi biasa dengan bahan pnp tersebut dan boleh bertanya soalan untuk menjelaskan perkara yang anda tidak fahami.

Gunakan highlighter untuk menarik perhatian kepada maklumat penting atau tulis soalan anda pada nota perekat.

5. Berikan kredit tambahan untuk memajukan pemahaman anda tentang sesuatu topik. Jika guru anda menawarkan kredit tambahan untuk melakukan tugasan atau bacaan tambahan, lakukannya! Walaupun gred anda dalam kelas ialah 98%, anda masih boleh meningkatkan gred anda dan memahami bahan pnp dengan lebih baik.

Jika anda bergelut untuk menaikkan gred rendah, tanya guru anda jika ada apa-apa yang boleh anda lakukan untuk mendapatkan kredit tambahan. Mereka akan kagum dengan dedikasi anda!

6. Belajar awal jika anda ada kuiz dan ujian. Jika anda menghadapi ujian besar yang akan datang, mula belajar beberapa hari hingga seminggu sebelum ujian, atau walaupun ujian diumumkan. Buat jadual belajar, bahagikan masa anda kepada beberapa bahagian, dan patuhinya. Jangan tunggu sehingga malam sebelum kerana ia menyebabkan otak anda tidak dapat menyerap maklumat sepenuhnya.

Jika anda bermain sukan atau melakukan sebarang aktiviti kokurikulum, maklumkan kepada jurulatih atau guru anda bahawa anda mungkin perlu keluar awal atau tiba lewat sedikit untuk meluangkan masa untuk belajar. Jika kehadiran anda adalah wajib (seperti untuk persembahan teater atau permainan sukan kejohanan), rancang masa belajar anda di sekitar acara tersebut.

Waktu ini juga membolehkan otak anda berehat seketika!

7. Tulis ujian dan kuiz untuk diri sendiri. Luangkan sedikit masa untuk menulis beberapa masalah, atau anda boleh meminta seseorang menulisnya untuk anda. Ingatlah, semakin banyak yang anda temui dan fikirkan tentang maklumat itu, semakin besar kemungkinan ia akan melekat dalam kepala anda.

Sebagai contoh, jika anda belajar algebra, minta rakan menulis beberapa persamaan untuk anda selesaikan.  

Untuk kursus Seni Bahasa, berlatih menulis perenggan menggunakan perkataan kosa kata yang relevan dan struktur ayat yang pelbagai. Jadikan ia menyeronokkan dengan menulis ulasan filem kegemaran anda atau mencatat pendapat anda tentang sesuatu yang anda minati.


8. Baca seberapa banyak yang anda boleh untuk mengembangkan perbendaharaan kata anda. Membaca buku yang mencabar anda boleh mengembangkan perbendaharaan kata dan kemahiran pemahaman anda, yang berguna apabila guru memberikan teks yang sukar dari segi bahasa. Jika anda belum gemar membaca, mulakan pada tahap rendah dulu dan tingkatkan ke tahap lebih tinggi.

Baca sesuatu yang anda suka untuk membawa anda ke dalamnya. Jika anda mempunyai rakan yang suka membaca, minta mereka cadangan.

Pergi ke sekolah atau perpustakaan tempatan anda dan minta pustakawan untuk cadangan berdasarkan apa yang anda suka. Sebagai contoh, anda mungkin berkata, "Saya sangat suka filem superhero dan misteri, adakah anda mempunyai buku yang mempunyai tema seperti itu?"

9. Cipta peta minda topik untuk membantu anda mempelajari perkara baharu. Peta minda membantu anda membuat perkaitan antara maklumat lama dan baharu, memberikan fakta baharu beberapa konteks supaya anda mengingatinya dengan lebih baik. Amalan ini amat berguna apabila anda perlu memikirkan idea untuk projek besar. Untuk membuat peta minda, tulis topik di tengah, tambahkan garisan yang menghala ke arah yang berbeza dan tulis idea anda di atas baris tersebut.

Cuba keluarkan seberapa banyak idea yang anda boleh. Jika anda buntu, buat kajian untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Fikirkan latihan ini sebagai satu bentuk perkaitan perkataan atau idea.


No comments:

Post a Comment