Thursday 19 October 2023

Jom kita amalkan kaedah untuk berfikir secara positif


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

Anda boleh belajar mengubah daripada berfikir secara negatif kepada berfikir secara positif. Prosesnya mudah, tetapi ia memerlukan masa dan latihan — anda sedang mencipta tabiat baharu. 



Berikut ialah beberapa kaedah untuk berfikir dan berkelakuan dengan cara yang lebih positif dan optimistik:


 Kenal pasti apa yang perlu diubah. Jika anda ingin menjadi lebih optimistik dan melibatkan diri dalam pemikiran yang lebih positif, mula-mula kenal pasti bidang kehidupan anda yang biasanya anda fikirkan secara negatif, sama ada kerja, perjalanan harian anda, perubahan hidup atau perhubungan. *Anda boleh mulakan dari kecil dengan memfokuskan pada satu bidang* untuk didekati dengan cara yang lebih positif. 


 Fikirkan pemikiran yang positif untuk menguruskan tekanan anda dan bukannya yang negatif.

 Semak sendiri. Secara berkala pada siang hari, berhenti dan menilai apa yang anda fikirkan. Jika anda mendapati bahawa fikiran anda kebanyakannya negatif, cuba cari cara untuk meletakkan putaran positif pada mereka.

 Bersikap terbuka kepada humor. Berikan diri anda kebenaran untuk tersenyum atau ketawa, terutamanya semasa masa sukar. Cari jenaka dalam kejadian seharian. Apabila anda boleh mentertawakan kehidupan, anda berasa kurang tertekan.

 Ikuti gaya hidup sihat. Bertujuan untuk bersenam selama kira-kira 30 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu. Anda juga boleh membahagikannya kepada 5 atau 10 minit masa pada siang hari. Senaman boleh menjejaskan mood secara positif dan mengurangkan tekanan. Ikuti diet yang sihat untuk menjana minda dan badan anda. Dapatkan tidur yang mencukupi. Dan belajar teknik untuk menguruskan tekanan.

 Kelilingi diri anda dengan orang yang positif. Pastikan mereka yang berada dalam hidup anda adalah orang yang positif dan menyokong yang boleh anda harapkan untuk memberikan nasihat dan maklum balas yang berguna. Orang yang negatif boleh meningkatkan tahap tekanan anda dan membuat anda meragui keupayaan anda untuk menguruskan tekanan dengan cara yang sihat.

 Amalkan perbincangan yang positif. Mulakan dengan mengikuti satu peraturan mudah: Jangan katakan apa-apa kepada diri sendiri yang anda tidak akan katakan kepada orang lain. Bersikap lembut dan menggalakkan diri sendiri. Jika pemikiran negatif memasuki fikiran anda, nilaikan secara rasional dan balas dengan penegasan tentang perkara yang baik tentang anda. Fikirkan tentang perkara yang anda syukuri dalam hidup anda.

No comments:

Post a Comment