Sunday 27 August 2023

Bagaimana menangani orang yang kurang ajar

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa



Orang yang tidak sopan/kurang ajar boleh merosakkan kesihatan mental anda! Berikut adalah 5 cara pintar untuk bertindak balas:

1. Tangani keadaan dengan tenang

Anda cenderung untuk marah apabila seseorang berkelakuan buruk dengan anda atau cuba memalukan anda, tetapi anda tidak sepatutnya berbuat demikian sepanjang masa. Cuba untuk bertenang untuk beberapa waktu dan jangan segera bertindak balas. Cuba tahan situasi dengan mengawal perasaan anda dan tanya mereka mengapa mereka berkata apa yang mereka katakan. Kadang-kadang, orang mungkin kecewa atas sebab tertentu dan mungkin tidak bermaksud apa yang mereka katakan kepada anda. Sentiasa memahami maksud orang lain dan bukannya bertindak balas secara impulsif.


2. Tetapkan sempadan

Ada bos yang kurang ajar atau orang yang kurang ajar yang menganiaya anda? Hanya berjalan pergi dan merungut atau menghentam di belakang? Fikirkan seketika dan cuba selesaikan masalah dengan bercakap dengan mereka secara peribadi. Menyelesaikan keadaan dengan kekasaran bukanlah penyelesaian kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan. Jika bercakap bukan pilihan, cuba pastikan perbualan anda terhad kepada orang yang anda rasa kurang ajar dan elakkan berkongsi hal peribadi anda dengan mereka. Sesetengah orang cenderung mengambil kesempatan untuk mengetahui perkara tentang anda.

3. Buat2 tak tahu adalah kebahagiaan

Kadang-kadang perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk keluar dari situasi itu dan tekanan berhadapan dengan orang yang kurang ajar ialah mengamalkan pantang larang. Cuba elakkan duduk berdekatan dengan mereka atau makan makanan bersama mereka. Selain itu, orang yang kurang ajar cenderung untuk membuktikan anda salah, itulah sebabnya anda mungkin tidak dapat memberi alasan dengan mereka. Sebab-sebab kekasaran boleh menjadi cemburu, masalah kesihatan mental, atau tingkah laku rendah diri. Cuba jaga jarak anda dan elakkan daripada bersentuhan sebanyak mungkin.


4. Cipta perbualan

Walau bagaimanapun, pendekatan anda amat penting di sini. Cuba bercakap dengan tenang dengan orang yang bersikap kasar kepada anda. Kenal pasti isu tersebut dan atasinya untuk mengetahui sejauh mana ia memberi kesan kepada anda dan sama ada ia patut dibincangkan. Perbualan juga akan membantu anda memahami jangkaan orang lain terhadap anda. Berbual boleh membantu anda menyelesaikan masalah.


5. Jangan biarkan kekasaran mereka sampai kepada anda

Tidak kira betapa salah laku seseorang, anda tidak boleh membiarkannya menjejaskan kehidupan profesional atau peribadi anda. Anda harus sentiasa cuba memberikan yang terbaik. Jangan biarkan kata-kata mereka melemahkan semangat anda dalam apa jua cara yang mungkin. Lebih fokus pada kerja anda untuk memberikan yang terbaik. Jika anda tidak dapat memberikan yang terbaik dan bercakap tidak membantu, keluar dari situasi itu adalah penyelesaian terbaik untuk anda.

https://www.healthshots.com/mind/emotional-health/tips-to-deal-with-rude-people/

No comments:

Post a Comment