Wednesday 30 August 2023

5 ciri-ciri orang yang selalu mencapai impian mereka

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa


Jom renung apakah ciri-ciri orang yang berjaya dalam kehidupan dan impian mereka

1) Mereka bangun sebelum matahari terbit

Pada musim bunga tahun 1958, novelis legenda Amerika Ernest Hemingway memberitahu Paris Review dalam temu bual bahawa dia adalah orang yang awal dalam mencapai matlamat penulisannya:


"Apabila saya bekerja menulis buku atau cerita, saya menulis setiap awal pagi yang mungkin," katanya. "Tiada sesiapa yang mengganggu anda dan ia sejuk atau nyaman dan anda datang ke tempat kerja anda dan kehangatannya ialah semasa anda menulis."


Tak perlu tengok orang lain, tengok orang muslim memang kena solat subuh tu, dah kira okay la...untuk ciri yang pertama ni ..



2) Perkara pertama yang mereka lakukan ialah sentiasa fokus

Ramai orang yang berjaya menulis senarai setiap pagi tentang apa yang mereka ingin capai pada hari itu. Senarai itu tidak perlu intensif—mungkin satu atau dua perkara yang mereka benar-benar ingin capai pada hari itu dan kemudian perkara sekunder lain yang merupakan bonus tetapi tidak wajib.


3) Mereka mengambil masa dengan kerap untuk merenung kehidupan mereka

Kami bercakap tentang bagaimana jutawan buatan sendiri sering bangun awal. Corley mendapati dalam hasil tinjauannya bahawa sebahagian daripada sebab orang berjaya bangun awal juga adalah supaya mereka dapat merenungkan kehidupan mereka.


Ini mungkin bermakna kerjaya dan matlamat profesional mereka sudah tercapai, tetapi mereka juga mahu mencapai kehidupan peribadi.


4) Mereka melabur untuk diri mereka sendiri

Orang yang sentiasa mencapai matlamat mereka melabur untuk diri mereka sendiri.


Melabur untuk diri anda bermakna anda meluangkan masa, wang dan tenaga untuk menjadikan kehidupan semasa dan masa depan anda lebih baik, kata penulis kewangan Danielle Miura.


"Apabila anda memberi tumpuan untuk memperbaiki diri dan mencapai matlamat anda, anda akan melihat kesan domino positif pada kewangan, kerjaya, kesihatan dan kebahagiaan anda," katanya.


5) Mereka  sentiasa ada  masa untuk bermain

Orang yang sentiasa mencapai matlamat mereka memastikan dapat meluangkan masa untuk bermain.


“Tujuan permainan adalah untuk memperbaharui dan meremajakan anda. Ia menenangkan sekaligus memberi tenaga, kebanyakannya kerana anda memberikan otak anda sedikit masa dan ruang untuk berfikir,” kata jurulatih perniagaan Heather Moulder.


https://ideapod.com/habits-of-people-who-always-achieve-their-dreams-and-goals/


Otak, badan dan jiwa anda memerlukan rehat dari semasa ke semasa. “Apabila anda bermain, anda bukan sekadar berseronok. Anda juga memberikan diri anda kelegaan daripada perjuangan harian anda, "kata Moulder.

No comments:

Post a Comment