Saturday 8 February 2014

Membersihkan bilik dalam masa 10 minit

1. Mula di satu sudut bilik, dan bergerak dalam bulatan di sekeliling bilik. Ketika anda berjalan-jalan, ambil apa-apa barang-barang di atas lantai, di belakang kerusi, dan lain2 yang tidak berada di tempat sepatutnya.
2. Letakkan kembali barang di tempat asal, semasa bergerak. Jika sesuatu yang yang berasal daripada bilik anda berada, letakkan di tempat yang betul. Asingkan untuk barangan daripada bilik yang berbeza.







3.
Letakkan apa-apa yang dimiliki di dalam bilik yang sama dalam satu longgokan .
 4.
Tidak ada gunanya membuat longgokan jika anda
perlu berjalan ke bilik yang berbeza. Ia adalah satu pembaziran besar masa untuk mengambil satu item, bawanya ke bilik lain, kemudian kembali dan terus pembersihan. Mengambil segala-galanya yang dimiliki di bilik lain pada masa yang sama .

5. Masuk ke dalam rutin. Jika anda berjalan di sekitar bilik , ambil barang yang anda bawa bersama-sama , maka vakum debu  , dan atur .

 6. Debu perabot. Mulakan dengan perabut kayu gelap, debu dapat dilihat dengan lebih jelas pada permukaan gelap. Jangan gunakan kain buruk yang kering , sebaliknya, membeli pembersih kayu atau hanya menggunakan kain basah dalam air suam dan sabun yang lembut . Pembersihan dengan cara ini akan mengelakkan habuk daripada terbang di sekitar bilik yang bersih. Di ambang pintu bilik, Spritz sedikit minyak wangi berbau baik dan menghembus ia sekitar dengan tangan anda supaya apabila orang berjalan di dalam mereka menghidu sesuatu yang baik . 

7. Vakum. Tiada apa-apa memberikan kesan yang lebih baik daripada bilik bersih daripada permaidani segar vakum . Beli serbuk vakum wangi untuk menyemarakkan bau wangi ke seluruh bilik yang anda bersihkan. Ini akan menjimatkan masa anda dalam jangka masa panjang. Jangan  memvakum langsir atau upholsteri . Ia mengambil terlalu banyak masa dan menghalang kamu melakukan lain-lain tugas yang lebih penting.

  
Untuk membunuh bau busuk pada permaidani dan upholsteri, semburan a ringan dengan 

campuran 1 bahagian cuka putih : 5 bahagian air. 
8. Membeli atau membuat penyelesaian pembersih yang boleh disembur dan tidak perlu menyental . Dengan cara ini, anda boleh sembur dan bergerak ke atas untuk membersihkan tempat lain sementara anda menunggu untuk bahan kimia yang bekerja pada permukaan tersebut. Kembali kemudian dengan hanya menyerap kotoran di atas permaidani dan upholsteri.

 9. Jika anda mahu, sembur penyegar udara di sekitar bilik.


No comments:

Post a Comment