Saturday 8 February 2014

Ajar anak remaja anda menghormati orang dewasa

1. Terangkan apa makna hormat. Sesetengah remaja menganggap bahawa hormat bermaksud perlu berlakon baik kepada seseorang yang anda tidak suka. Remaja lain pula berfikir bahawa hormat bermakna anda perlu mematuhi orang dewasa yang memberikan anda arahan. Kedua-dua definisi ini adalah tidak betul. Hormat adalah bersikap penyayang dan bertimbangrasa terhadap orang lain. Ini bermakna bahawa anda mendengar apabila orang lain bercakap dan apabila pendapat mereka tidak logik, kita memberikan pandangan dengan dignity maruah dan keadilan.


2. Menjadi model dalam kehidupan seharian anda . Jika anda berpesan kepada remaja untuk menghormati orang dewasa tetapi anda sendiri tidak menghormati orang di sekeliling anda , anak-anak tidak akan mendengar nasihat anda. Tunjukkan tingkah laku menghormati orang lain di mana sahaja anda berada, terutamanya jika anda mempunyai hari yang sukar . Apabila bos anda berteriak pada anda , elakkan membalas dengan jeritan  tetapi bertindak balas dengan suara yang lembut. Jika seseorang memotong anda semasa trafik , elakkan menjerit kepada orang itu sebaliknya ucapkan sesuatu seperti , "Wah, nampaknya dia seerti  lewat untuk mesyuarat penting. " Paling penting, menunjukkan rasa hormat kepada remaja anda. Jika dia menceritakan masalah atau isu yang anda fikir adalah bodoh atau kebudak-budakan, benar-benar mendengar kebimbangan beliau dan menasihatkannya supaya tenang. Jika anda tidak menghormati anak anda , anda tidak boleh mengharapkan dia menghormati anda .
3. Ambilberat apabila anak anda menghormati seseorang dan secara lisan menguatkannya. Anda boleh mengatakan "Mama dapati anda sangat hormat kepada nenek hari ini " atau "anda melakukan sesuatu yang hebat, menunjukkan rasa hormat kepada Makcik Nurul. " Beritahu anak anda bahawa anda memahami bagaimana sukarnya dia boleh  menghormati dan katakan anda berbangga dengannya.

4. Senaraikan dengan anak remaja anda cara yang boleh menunjukkan rasa hormat. Anda boleh menasihati seperti " janganlah kamu menjadikan orang sebagai bahan jenaka" atau " tolong pegang/ buka pintu apabila tangan seseorang penuh. " Bercakap tentang senarai dengan remaja anda dan cuba untuk melaksanakan perkara-perkara tersebut dalam kehidupan anda sendiri.

5. Memahami bahawa remaja anda sedang melalui tempoh yang sukar terhadap perubahan fizikal dan emosi. Bersabar  membantu remaja anda belajar untuk menghormati orang dewasa dan elak daripada berputus asa atau merasa jengkel jika remaja anda tersilap. Sebaliknya jika rasa marah pada remaja berkelakuan tidak sopan , gunakan peluang ini untuk mengajar anak-anak anda nanti. Cara anak anda boleh bertindak balas masa depan apabila isu yang sama datang dan nasihatkan remaja anda cara dia bertindak balas. 

No comments:

Post a Comment