Monday 29 January 2024

Menziarahi tempat peperangan dan makam para sahabat semasa peperangan Uhud

 

Pemandangan bukit Uhud





Bergambar berlatar belakangkan bukit Uhud
Bergambar di makam para sahabat yang meninggal dunia semasa peperangan Uhud

Perang Uhud adalah peperangan yang tercetus antara kaum Muslimin dan kafir Quraisy pada tahun 625 M (Syawal, 3 Hijriyah). Perang ini berlaku setahun selepas Perang Badar. Pasukan Islam berjumlah 700 orang berhadapan dengan pasukan kafir Quraisy seramai 3,000 orang.

(Asalnya terdapat 1000 orang pasukan Islam, tetapi Rasulullah telah menyuruh beberapa kanak-kanak dan kaum munafiq pulang sehingga jumlah tinggal 700 sahaja. Antara asbab kenapa kaum munafiq telah diperintahkan pulang adalah kerana kewujudan mereka hanya akan menyebabkan pasukan tentera Islam lebih kacau bilau kerana mereka tidak akan menuruti perintah baginda)

Umat ​​Islam dipimpin secara langsung oleh Nabi Muhammad SAW. Manakala orang-orang kafir yang diketuai oleh Abu Sufyan membawa 3,000 tentera yang lengkap dengan baju besi dan kuda. Ia dinamakan Perang Uhud kerana ia berlaku berhampiran Bukit Uhud, 4 batu dari Masjid Nabawi di Madinah.

Pasukan Rasulullah SAW menang pada permulaannya, tetapi apabila para pemanah yang sebelum ini diarahkan untuk terus berada di kedudukannya di atas bukit Uhud meninggalkan kedudukan mereka untuk mengambil harta rampasan perang.

(Namun begitu, sebagai seorang muslim, jangan sekali kali menyalahkan pasukan pemanah muslimin yang turun daripada bukit Uhud kerana mereka yang syahid telah dijanjikan syurga oleh Allah SWT)

Dalam peperangan itu, Nabi Muhammad SAW hampir kehilangan nyawanya setelah terkena hujan batu dan kehilangan salah satu giginya. Nasib baik ketika itu Talhah bin Ubaidillah datang menghalau musuh yang sedang mendekati Rasulullah SAW. Kerana jasanya, sahabat Nabi dijanjikan Syurga walaupun baginda masih hidup.

No comments:

Post a Comment