Saturday 6 July 2019

Perlindungan Sistem kuasa (Power-system protection) - Bahagian 2

Tentukan terma kebolehpercayaan, selektiviti, kepekaan, kelajuan dan kemudahan
(Define the terms reliability, selectivity, sensitivity, speed, simplicity and economy)

Kepantasan (Speed):
Relay pelindung harus melepaskan unsur yang rosak secepat mungkin, untuk meningkatkan kestabilan sistem kuasa mengurangkan jumlah kerosakan dan meningkatkan kemungkinan satu jenis kerosakan ke jenis lain. Relay pelindung berkelajuan tinggi moden mempunyai masa operasi kira-kira 1 kitaran.

Pemilihan (selectivity):
Ia adalah keupayaan sistem pelindung untuk menentukan titik di mana kerosakan itu berlaku dan memilih yang paling hampir dari pemutus litar (circuit breakers),  yang melibatkan beban untuk melepaskan kerosakan dengan minimum atau tiada kerosakan pada sistem.

Kepekaan (sensitivity):
Ia adalah keupayaan relay untuk beroperasi dengan pasti di bawah keadaan kerosakan minimum sebenar. Adalah wajar untuk mempunyai perlindungan yang sensitif/peka yang mungkin supaya ia beroperasi untuk nilai kuantiti yang rendah.

Kebolehpercayaan (Reliability):
Relay pelindung hendaklah berfungsi dengan betul pada setiap masa di bawah apa-apa jenis kerosakan dan keadaan tidak normal sistem kuasa yang mana ia telah direka. Ia juga tidak harus beroperasi pada keadaan sistem yang sihat.


Kemudahan (simplicity):
Relay sememangnya mudah dari segi pembinaan (semudah yang mungkin). Sebagai peraturan, skim pelindung mudah, kurang bilangan relay dan contact di dalamnya, yang lebih besar akan menjadi kebolehpercayaan.

Ekonomi (economy):
Kos sistem perlindungan akan meningkat secara langsung dengan tahap perlindungan yang diperlukan. Terlalu banyak perlindungan boleh menyebabkan 'trip' pada peralatan walaupun untuk kerosakan baru nak bermula (initial fault). Bergantung kepada keadaan seorang pereka harus berkompromi/bertolak-ansur dengan tahap perlindungan yang diperlukan & ekonomi.

No comments:

Post a Comment