Thursday, 31 March 2016

Bagaimana Menjadi Usahawan yang berjaya dengan usaha sendiri


Menjadi usahawan yang berjaya dengan usaha sendiri  adalah satu pencapaian yang sangat berat yang menuntut risiko masa dan wang. Ia memerlukan untuk berjaga malam, masa tumpuan banyak, dan mempunyai kepercayaan pada diri sendiri, pasukan  dan syarikat anda. Ia juga memerlukan kesabaran, masa, juga berusaha meyakinkan orang yang tidak mempercayai anda atau menghakis "kebencian mereka". Tetapi, sebaik sahaja anda melepasi semua kesusahan ini, anda akan mempunyai hak istimewa untuk menjadi "bos", bekerja mengikut masa anda sendiri, dan membuat impian anda menjadi kenyataan!

Steps

1.   Mempunyai minat untuk apa yang anda lakukan. Jika anda tidak mempunyai sebarang minat dengan kerja-kerja yang anda lakukan, tidak mungkin anda akan menjadi seorang usahawan yang berjaya. Anda perlu membuat keputusan terhadap semangat untuk berjaya dan terus berpegang dengannya.
2.  Membuat Perancangan. Pelan yang berkesan boleh membantu mencapai apa-apa matlamat yang anda sasarkan untuk dicapai.
  •      Tahu di mana anda akan berada.
  •      fokus yang spesifik.
  •      Mewujudkan pencapaian yang boleh diukur.
  •      Membuat senarai.
  •      Memecahkan tugas-tugas besar kepada yang lebih kecil, supaya setiap tugasan lebih terkawal.
  •      Meletakkan tarikh akhir pada setiap matlamat kecil dan utama.

3. Mengambil langkah-langkah yang kecil setiap masa dan belajar daripada setiap langkah. Belajar untuk mengambil matlamat utama dan memecahkan ia ke dalam langkah yang lebih kecil. Pemecahan matlamat kepada langkah-langkah kecil membolehkan pemahaman yang lebih mudah daripada idea. Daripada melakukan keseluruhan projek dalam satu masa, lebih baik memecahkan ia kepada beberapa bahagian. Bergerak satu langkah setiap hari dan ini akan membolehkan setiap bahagian  lebih berkualiti dan lebih mudah memahami matlamat.

 4. Membina satu pasukan. Salah satu struktur yang paling penting bagi syarikat anda adalah untuk membina satu pasukan. Sebuah syarikat tanpa pasukan tidak akan memberi makna. Pasukan anda perlu bergerak bersama-sama dan membantu antara satu sama lain menyelesaikan masalah yang kompleks dan berusaha ke arah matlamat yang sama. Berikut adalah beberapa perkara yang anda perlu lihat apabila anda mewujudkan satu pasukan.
  •      Mengenali antara satu sama lain.
  •      Berhati-hati dengan cara anda bekerja.
  •      Menetapkan kekuatan individu.
  •      Peraturan asas.
  •      Mempunyai matlamat bersama bahawa setiap ahli sentiasa berusaha ke arah.

5. Menjadi seorang yang pakar dalam bidang anda. Sebaik sahaja anda menjadi seorang pakar dalam bidang anda, anda mampu untuk mengkhususkan kerja anda dan menyediakan sejumlah besar kemahiran dan sumber untuk syarikat anda. Oleh itu, ini akan membantu anda mendapat kelebihan mereka yang bekerja di bawah anda.

7. Melabur untuk diri sendiri. Ini adalah pelaburan yang paling penting di luar sana. Jumlah usaha anda masukkan ke dalam melabur untuk diri sendiri akan memainkan peranan yang besar dalam bagaimana anda menjalankan syarikat anda dan kualiti bagaimana anda melayan diri anda dalam syarikat. Juga, di sini adalah beberapa tips tentang bagaimana untuk melabur untuk diri sendiri.
  •      Baca buku pembangunan diri.
  •      Memajukan pengetahuan anda.
  •      Menjaga fikiran anda aktif: bermain permainan strategi atau permainan perkataan.
  •      Belajar kemahiran baru.

8. Membina reputasi. Tindakan anda + apa yang orang lain kata tentang anda = reputasi anda. Berikut adalah beberapa cara untuk membina reputasi yang kukuh dan berkekalan untuk anda, produk anda, dan syarikat anda. 
  •   Lakukan apa yang anda kata anda akan lakukan.  
  •  Satu langkah ke hadapan terhadap apa yang diharapkan.
  •  Bantu orang lain mencapai matlamat mereka. 
  •  Konsisten. 
  •  Bertindak dengan Integriti. 
  •  Menjadi disukai.


9. Mempelajari seni rundingan dan pujukan. Terdapat satu adegan dalam filem, bagaimana seorang usahawan ini dapat meyakinkan pelanggan, melalui telefon, untuk membeli saham. Pelanggan ini adalah seseorang yang dia tidak pernah bertemu. Namun keupayaan memujuk dan berunding adalah penting untuk menjadi usahawan yang berjaya. Terdapat beberapa buah buku dan seminar yang akan membantu anda meningkatkan kemahiran pujukan anda:
  •      Bagaimana Mendapat Kawan dan Mempengaruhi Orang Lain oleh Dale Carnegie.
  •      7 Tabiat Orang Yang Effektif oleh Stephen Covey.
  •      Pengaruh pendekatan- oleh Robert Cialdini.
  •      Seminar Garis Lurus- Jordan Belfort.

10. Kekal teratur. Kekal teratur akan membantu anda berurusan dengan tekanan kurang dan lebih banyak masa untuk menyiapkan kerja. Ia juga membolehkan produktiviti yang lebih tinggi, apabila anda tahu di mana perkara-perkara yang, apa matlamat yang anda perlu mencapai dan tahu apa yang akan datang ke arah anda. Berikut adalah beberapa faedah untuk menjadi lebih teratur: 
  •  Anda akan dapat untuk menjadi lebih produktif.  
  • Anda akan dapat mencapai lebih keseimbangan dalam hidup anda. 
  • Anda akan dapat memberi apa keutamaan tugas anda. 
  •  Anda akan dapat  mencapai kebebasan dari huru-hara.

11. Tampil dengan beberapa kaedah untuk menyelesaikan masalah. Pembangkang utama anda di dalam syarikat anda adalah menyelesaikan masalah seperti idea-idea inovasi, bajet, perkhidmatan pelanggan, media, dan lain-lain. Jika anda mampu untuk mencari lebih cepat dan cara-cara berkesan untuk menyelesaikan masalah, maka anda boleh bergerak kmemajukan syarikat anda ke hadapan . Berikut adalah 5 langkah untuk menyelesaikan masalah:

     1. Memikirkan masalah yang anda cuba untuk selesaikan.
     2. Menganalisis masalah.
     3. Klasifikasikan piawaian keputusan.
     4. Tampil dengan lebih dari satu penyelesaian.
     5. Memilih penyelesaian terbaik.


 12.Membina perkhidmatan pelanggan yang hebat. Mempunyai perkhidmatan pelanggan yang hebat akan membolehkan syarikat anda untuk mendapatkan bakal pelanggan hidup, dan meningkatkan syarikat margin keuntungan. Oleh itu, dengan peluang pengiklanan besar-besaran, bakal pelanggan akan menyebarkan berita tentang produk anda. Perlu diingat, perkhidmatan pelanggan yang buruk boleh memusnahkan semua usaha anda. Berikut adalah beberapa strategi utama untuk membina perkhidmatan pelanggan yang hebat.
  •      kesabaran
  •      perhatian
  •       Komunikasi yg jelas
  •      Pengetahuan Produk
  •      Keupayaan untuk "membaca" Pelanggan

13.  Tiada istilah terlambat untuk bermula. Sebaik sahaja anda menyedari bahawa anda mempunyai idea yang unik, mulakan kerja anda.

No comments:

Post a Comment