sumber: http://unikversiti.blogspot.com
Ayahnya adalah Abdul-Aziz bin Marwan, gabenor Mesir dan adik kepada 
Khalifah Abdul Malik. Ibunya adalah Ummu Asim binti Asim. Umar adalah 
cicit kepada Khulafa Ar-Rasyidin kedua Umar bin Khattab.
Umar bin Abdul Aziz dibesarkan di Madinah dengan bimbingan Ibnu Umar, 
iaitu salah seorang sahabat nabi yang paling banyak meriwayat hadis. 
Umar telah menghafaz al-Quran sejak masih kecil lagi serta bergaul 
dengan para pemuka ahli feqah dan ulama. Merantau ke Madinah untuk 
menimba ilmu pengetahuan. Beliau telah berguru dengan beberapa tokoh 
terkemuka seperti Imam Malik bin Anas, Urwah bin Zubair, 
Abdullah bin Jaafar, Yusuf bin Abdullah dan sebagainya. Kemudian beliau 
melanjutkan pelajaran dengan beberapa tokoh terkenal di Mesir.
Beliau telah dipanggil balik ke Damsyik oleh Khalifah Abdul 
Malik bin Marwan apabila bapanya meninggal dunia dan dikahwinkan dengan 
puteri Khalifah, Fatimah binti Abdul Malik (sepupunya).
Sifat-Sifat Peribadi
Beliau mempunyai keperibadian yang tinggi, disukai ramai dan warak yang 
diwarisi dari datuknya Saidina Umar bin Al-Khattab. Baginda amat 
berhati-hati dengan harta terutamanya yang melibatkan harta rakyat. 
Sesungguhnya kisah Khalifah   Umar bin Abdul Aziz yang menyediakan dua 
lilin di rumahnya, satu untuk kegunaan urusan negara dan satu lagi untuk
 kegunaan keluarga sendiri tentunya telah diketahui umum dan tidak perlu
 diulang-ulang.
Sebagai seorang yang zuhud, kehidupannya semasa menjadi Gabenor Madinah 
dan Khalifah adalah sama seperti kehidupannya semasa menjadi rakyat 
biasa. Harta yang ada termasuk barang perhiasan isterinya diserahkan 
kepada Baitulmal dan segala perbelanjaan negara berdasarkan konsep 
jimat-cermat dan berhati-hati atas alasan ia adalah harta rakyat. Ini 
terbukti apabila beliau dengan tegasnya menegur dan memecat pegawai yang
 boros dan segala bentuk  jamuan negara tidak dibenarkan menggunakan 
harta kerajaan.
Umar bin Abdul Aziz Sebagai Khalifah
Beliau dibai'ah / dilantik menjadi Khalifah pada tahun 98H (717M) 
setelah kematian sepupunya, Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik atas 
wasiat khalifah tersebut. Padahal sebenarnya dia tidak mahukan jawatan 
itu. 
Oleh kerana itu dia mengumpulkan orang-orang di masjid untuk solat 
berjamaah lalu berpidato. Setelah menyampaikan pujian kepada Allah dan 
bersalawat kepada Nabi, dalam pidatonya dia mengatakan, 
“Wahai manusia! Saya telah diuji untuk menjalankan tugas ini tanpa 
diminta pendapat, permintaan dari saya, atau musyawarah kaum Muslimin. 
Maka sekarang ini saya membatalkan bai'ah yang kalian berikan kepada 
diri saya dan untuk selanjutnya pilihlah khalifah yang kalian suka!” 
Tetapi orang-orang yang hadir dengan serempak mengatakan, “Kami telah 
memilih engkau wahai Amirul Mukminin. Perintah lah kami dengan 
kebahagiaan dan keberkatan!” 
Setelah itu dia
 lalu menyuruh semua orang untuk bertakwa, untuk tidak menyukai dunia 
dan menyukai akhirat, kemudian berkata, “Wahai manusia! Barang siapa 
mentaati Allah, wajib ditaati, siapa yang mendurhakai-Nya tidak boleh 
ditaati oleh seorang pun. Wahai manusia! Taatilah saya selama saya 
mentaati Allah dalam memerintahmu dan jika saya mendurhakai-Nya tidak 
ada seorang pun yang boleh mentaati saya.” Lalu dia turun dari mimbar.
Kenyataan Khalifah Abdul Aziz yang terakhir di atas iaitu agar taat 
kepadanya selagi dia taat pada Allah, dan jangan taat padanya jika dia 
tidak taat kepada Allah, adalah sama sepertimana yang diucapkan oleh 
Saidina Abu Bakar ketika beliau dilantik menjadi khalifah. Kata-kata 
Saidina Abu Bakar seperti berikut;
".....Patuhilah
 aku selama aku mematuhi Allah dan rasulnya. tetapi jika aku tidak 
mematuhi keduanya maka tiada kewajipan taat atas kalian 
terhadapku......" (Al Bidayah Wan Nihayah - Imam Ibnu Katsir, mengatakan
 sanadnya adalah sahih).
Maka kita tanya diri kita sekarang, adakah kerajaan dalam negara kita 
sekarang ini mematuhi Allah?  Sedangkan Hukum Hudud yang wajib dan 
diperintahkan di dalam AlQuran pun satu habuk kita tidak laksanakan.
Hari kedua dilantik menjadi khalifah, beliau menyampaikan khutbah umum. Dihujung khutbahnya, beliau berkata “Wahai manusia, tiada nabi selepas Muhammad s.a.w dan tiada kitab selepas alQuran, aku bukan penentu hukum malah aku pelaksana hukum Allah, aku bukan ahli bid’ah malah aku seorang yang mengikut sunnah, aku bukan orang yang paling baik dikalangan kamu sedangkan aku cuma orang yang paling berat tanggungannya dikalangan kamu, aku mengucapkan ucapan ini sedangkan aku tahu aku adalah orang yang paling banyak dosa di sisi Allah”
Beliau kemudian duduk dan menangis "Alangkah besarnya ujian Allah kepadaku" sambung Umar Ibn Abdul Aziz.
Beliau pulang ke rumah dan menangis sehingga ditegur isteri “Apa yang Amirul Mukminin tangiskan?” Beliau menjawab “Wahai isteriku, aku telah diuji oleh Allah dengan jawatan ini dan aku sedang teringat kepada orang-orang yang miskin, ibu-ibu yang janda, anaknya ramai, rezekinya sedikit, aku teringat orang-orang dalam tawanan, para fuqara’ (orang-orang fakir) kaum muslimin. Aku tahu mereka semua ini akan mendakwaku di akhirat kelak dan aku bimbang aku tidak dapat jawab hujah-hujah mereka sebagai khalifah kerana aku tahu, yang menjadi pembela di pihak mereka adalah Rasulullah s.a.w." Isterinya juga turut mengalirkan air mata.
Hari kedua dilantik menjadi khalifah, beliau menyampaikan khutbah umum. Dihujung khutbahnya, beliau berkata “Wahai manusia, tiada nabi selepas Muhammad s.a.w dan tiada kitab selepas alQuran, aku bukan penentu hukum malah aku pelaksana hukum Allah, aku bukan ahli bid’ah malah aku seorang yang mengikut sunnah, aku bukan orang yang paling baik dikalangan kamu sedangkan aku cuma orang yang paling berat tanggungannya dikalangan kamu, aku mengucapkan ucapan ini sedangkan aku tahu aku adalah orang yang paling banyak dosa di sisi Allah”
Beliau kemudian duduk dan menangis "Alangkah besarnya ujian Allah kepadaku" sambung Umar Ibn Abdul Aziz.
Beliau pulang ke rumah dan menangis sehingga ditegur isteri “Apa yang Amirul Mukminin tangiskan?” Beliau menjawab “Wahai isteriku, aku telah diuji oleh Allah dengan jawatan ini dan aku sedang teringat kepada orang-orang yang miskin, ibu-ibu yang janda, anaknya ramai, rezekinya sedikit, aku teringat orang-orang dalam tawanan, para fuqara’ (orang-orang fakir) kaum muslimin. Aku tahu mereka semua ini akan mendakwaku di akhirat kelak dan aku bimbang aku tidak dapat jawab hujah-hujah mereka sebagai khalifah kerana aku tahu, yang menjadi pembela di pihak mereka adalah Rasulullah s.a.w." Isterinya juga turut mengalirkan air mata.
Setelah mengambil-alih tampuk pemerintahan, Khalifah Umar bin Abdul Aziz
 telah mengubah beberapa perkara yang lebih mirip kepada sistem feudal. 
Di antara perubahan awal yang dilakukannya ialah :
1) Menghapuskan
 cacian terhadap Saidina Ali bin Abu Thalib dan keluarganya yang disebut
 dalam khutbah-khutbah Jumaat dan digantikan dengan beberapa potongan 
ayat suci al-Quran
2) Merampas kembali harta-harta yang disalah-gunakan oleh keluarga Khalifah dan mengembalikannya ke Baitulmal
3) Memecat 
pegawai-pegawai yang tidak cekap, menyalah-gunakan kuasa dan pegawai 
yang tidak layak yang dilantik atas pengaruh keluarga Khalifah
4) Menghapuskan
 pegawai peribadi bagi Khalifah sebagaimana yang diamalkan oleh Khalifah
 terdahulu. Ini membolehkan beliau bebas bergaul dengan rakyat jelata 
tanpa sekatan tidak seperti khalifah dahulu yang mempunyai pengawal 
peribadi dan askar-askar yang mengawal istana yang menyebabkan rakyat 
sukar berjumpa.
Selain daripada itu, beliau amat mengambil-berat tentang kebajikan 
rakyat miskin di mana beliau juga telah menaikkan gaji buruh sehingga 
ada yang menyamai gaji pegawai kerajaan.
Beliau juga amat menitik-beratkan penghayatan agama di kalangan 
rakyatnya yang telah lalai dengan kemewahan dunia. Khalifah umar telah 
memerintahkan umatnya mendirikan solat secara berjamaah dan 
masjid-masjid dijadikan tempat untuk mempelajari hukum Allah sebagaimana
 yang berlaku di zaman Rasulullah s.a.w dan para Khulafa'  Ar-Rasyidin. 
Baginda turut mengarahkan Muhammad bin Abu Bakar Al-Hazni di Mekah agar 
mengumpul dan menyusun hadith-hadith Rasulullah s.a.w.
Dalam bidang ilmu pula, beliau telah mengarahkan cendikiawan Islam 
supaya menterjemahkan buku-buku kedoktoran dan pelbagai bidang ilmu dari
 bahasa Greek, Latin dan Suryani ke dalam bahasa Arab supaya senang 
dipelajari oleh umat Islam.
Dalam mengukuhkan lagi dakwah Islamiyyah, beliau telah menghantar 10 
orang pakar hukum Islam ke Afrika Utara serta menghantar beberapa orang 
pendakwah kepada raja-raja India, Turki dan Barbar di Afrika Utara untuk
 mengajak mereka kepada Islam. Di samping itu juga beliau telah 
menghapuskan bayaran Jizyah yang dikenakan ke atas orang yang bukan 
Islam dengan harapan ramai yang akan memeluk Islam.
Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang terkenal dengan keadilannya telah 
menjadikan keadilan sebagai keutamaan pemerintahannya. Beliau mahu semua
 rakyat dilayan sama adil tidak mengira keturunan dan pangkat supaya 
keadilan dapat berjalan dengan sempurna. Keadilan yang beliau perjuangan
 adalah menyamai keadilan di zaman datuknya, Khalifah Umar Al-Khatab, 
yang sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat yang selalu ditindas oleh 
pembesar yang angkuh dan zalim sebelumnya.
Hari-hari terakhir Umar bin Abdul Aziz
Ketika menjelang sakaratul mautnya, umat Islam datang berziarah melihat kedhaifan hidup khalifah sehingga ditegur oleh menteri kepada isterinya, "Gantilah baju khalifah itu", dibalas isterinya, "Itu saja pakaian yang khalifah miliki".
Apabila beliau ditanya “Wahai Amirul Mukminin, tidakkah engkau mau mewasiatkan sesuatu kepada anak-anakmu?”
Umar Abdul Aziz menjawab: "Apa yang ingin kuwasiatkan? Aku tidak memiliki apa-apa."
"Mengapa engkau tinggalkan anak-anakmu dalam keadaan tidak memiliki?"
"Jika anak-anakku orang soleh, Allah lah yang menguruskan orang-orang soleh. Jika mereka orang-orang yang tidak soleh, aku tidak mahu meninggalkan hartaku di tangan orang yang mendurhakai Allah lalu menggunakan hartaku untuk mendurhakai Allah."
Pada waktu lain, Umar bin Abdul Aziz memanggil semua anaknya dan berkata: "Wahai anak-anakku, sesungguhnya ayahmu telah diberi dua pilihan, pertama: menjadikan kamu semua kaya dan ayah masuk ke dalam neraka, kedua: kamu miskin seperti sekarang dan ayah masuk ke dalam syurga (kerana tidak menggunakan wang rakyat). Sesungguhnya wahai anak-anakku, aku telah memilih syurga." (beliau tidak berkata : aku telah memilih kamu susah)
Anak-anaknya ditinggalkan tidak berharta dibandingkan anak-anak gabenor lain yang kaya. Setelah kejatuhan Bani Umayyah dan masa-masa selepasnya, keturunan Umar bin Abdul Aziz adalah golongan yang kaya berkat doa dan tawakkal Umar bin Abdul Aziz.
Beliau akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah memerintah selama 2 tahun 5 bulan. Menurut riwayat, beliau meninggal kerana dibunuh (diracun) oleh pembantunya.
Ketika menjelang sakaratul mautnya, umat Islam datang berziarah melihat kedhaifan hidup khalifah sehingga ditegur oleh menteri kepada isterinya, "Gantilah baju khalifah itu", dibalas isterinya, "Itu saja pakaian yang khalifah miliki".
Apabila beliau ditanya “Wahai Amirul Mukminin, tidakkah engkau mau mewasiatkan sesuatu kepada anak-anakmu?”
Umar Abdul Aziz menjawab: "Apa yang ingin kuwasiatkan? Aku tidak memiliki apa-apa."
"Mengapa engkau tinggalkan anak-anakmu dalam keadaan tidak memiliki?"
"Jika anak-anakku orang soleh, Allah lah yang menguruskan orang-orang soleh. Jika mereka orang-orang yang tidak soleh, aku tidak mahu meninggalkan hartaku di tangan orang yang mendurhakai Allah lalu menggunakan hartaku untuk mendurhakai Allah."
Pada waktu lain, Umar bin Abdul Aziz memanggil semua anaknya dan berkata: "Wahai anak-anakku, sesungguhnya ayahmu telah diberi dua pilihan, pertama: menjadikan kamu semua kaya dan ayah masuk ke dalam neraka, kedua: kamu miskin seperti sekarang dan ayah masuk ke dalam syurga (kerana tidak menggunakan wang rakyat). Sesungguhnya wahai anak-anakku, aku telah memilih syurga." (beliau tidak berkata : aku telah memilih kamu susah)
Anak-anaknya ditinggalkan tidak berharta dibandingkan anak-anak gabenor lain yang kaya. Setelah kejatuhan Bani Umayyah dan masa-masa selepasnya, keturunan Umar bin Abdul Aziz adalah golongan yang kaya berkat doa dan tawakkal Umar bin Abdul Aziz.
Beliau akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah memerintah selama 2 tahun 5 bulan. Menurut riwayat, beliau meninggal kerana dibunuh (diracun) oleh pembantunya.
2 tahun 5 bulan satu tempoh yang terlalu pendek bagi sebuah 
pemerintahan, tetapi Khalifah Umar bin Abdul Aziz telah membuktikan 
sebaliknya. Dalam tempoh tersebut, kerajaan Umaiyyah semakin kuat tiada 
pemberontakan dalaman, kurang berlaku penyelewengan, rakyat mendapat 
layanan yang sewajarnya dan menjadi kaya-raya hinggakan Baitulmal penuh 
dengan harta zakat kerana tiada lagi orang yang mahu menerima zakat. 
Kebanyakannya sudah kaya ataupun sekurang-kurangnya boleh berdikari 
sendiri.
Semua ini adalah jasa Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang sangat masyhur, 
adil dan warak yang wajar menjadi contoh kepada  pemerintahan  zaman 
moden ini. Hanya  dalam masa 852 hari dapat mengubah sistem pemerintahan
 ke arah pemerintahan yang diredhai Allah dan menjadi contoh sepanjang 
zaman. satu rekod yang sukar diikuti oleh orang lain melainkan orang 
yang benar-benar ikhlas!
Kesimpulan
Marilah sama-sama kita berusaha untuk melantik Perdana Menteri yang 
berjiwa seperti Khalifah Umar bin Abdul Aziz, yang mana tidak KEDUNIAAN ,
 ZUHUD serta TAWADHU'.  Dan membahagikan kekayaan negara sama rata di 
kalangan rakyat. Adakah anda rasa itu mustahil? Tidak sama sekali 
sebenarnya. Janji ada kehendak, doa dan usaha, kemudian tawakkal pada 
Allah s.w.t.
Sedangkan Khalifah Umar bin Abdul Aziz boleh lakukan di zamannya, 
mengembalikan kegemilangan zaman pemerintahan Khulafa Ar-Rasyidin, apa 
lagi kita di zaman sekarang yang penuh kemudahan dan teknologi.  Yang 
menjadi masalah ialah semangat dan keyakinan kita saja yang kurang.  
Adakah kita hanya mahu menjadi PEMBACA kepada kisah Khalifah Umar bin 
Abdul Aziz tanpa mahu mengambil iktibar dan cuba lakukan sedemikian 
juga?
Ingatlah, jika kekayaan dibahagi sama rata, maka tidak akan wujud hasad 
dengki, rompakan, curi, ragut, pecah rumah, bunuh-membunuh kerana harta 
dan seumpamanya. Tidakkah anda nampak itu aman seamannya?  Dan kepada 
golongan kaya raya yang makin mahu menambah kekayaan, untuk apa kamu 
mahu bertambah kaya lagi?  Untuk menunjuk-nunjuk hebat di dunia yang 
sementara ini? Adakah kamu boleh hidup selamanya di atas dunia ini?  
Berapa tahun sangat umur kamu dapat bertahan? Sedarlah dan jelirlah 
kepada bisikan-bisikan syaitan yang menghasut nafsu kita agar tidak 
pernah puas dengan kekayaan yang sedia ada.
Buat apa kaya-raya sedangkan hidup dalam ketakutan dan kebimbangan?  
Bimbang harta dirompak, diragut, dirampas, anak kena culik, isteri kena 
culik, dikhianat dan sebagainya.
Jika kita teruskan dengan konsep dan kaedah yang ada sekarang ini, maka 
orang kaya akan terus bertambah kaya, dan yang miskin akan tersepit dan 
makin terkepit. Dan apabila disebut agar berusaha agar rakyat sama kaya 
semuanya, akan ada lah mulut-mulut 'mengada' yang mengatakan "tu nak 
suruh rakyat agar malas berusaha lah tu". Atau pun "ini nak suruh 
kerajaan beri subsidi selalu lah ni". Orang yang cakap begitu biasanya 
hanya fikir tentang 'perut' sendiri tetapi tidak menghayati dan memahami
 kesusahan yang dialami oleh saudara-saudara kita yang miskin dan susah 
di luar sana.
“Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.” (Hadith Riwayat Bukhari)
“Orang mukmin itu dalam kasih sayang dan kemesraan serta simpati 
sesama mereka bagaikan sebatang tubuh. Jika mana-mana anggota tubuh 
mengalami kesakitan, maka seluruh tubuh akan merasainya.” (Hadith Riwayat Bukhari)
Sedarlah, tidak semestinya semua usaha lebih dan rajin itu akan menjadi 
kan seseorang itu KAYA. Kadang-kadang, orang yang berusaha lebih, dia 
tetap miskin. Kadang-kadang orang berusaha sikit saja, tapi dia dah jadi
 kaya raya. Adakalanya orang-orang bawahan dia yang penat lelah 
mengkayakan dia.
Sedarlah, kekayaan dan kemiskinan itu adalah REZEKI dan UJIAN dari Allah
 s.w.t. Dia mahu uji dan tengok kita setakat mana kesabaran dan 
ketahanan kita digoda oleh harta benda. Hinggakan ada kalanya manusia 
merasakan harta benda itu dia sendiri yang punya, hingga langsung tidak 
sedar banyaknya AMANAH yang ada dalam hartanya yang nanti akan 
dipersoalkan di Hari Kiamat kelak.
“Ketahuilah 
oleh kalian, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan 
sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah di antara kalian 
serta berbangga-banggaan dengan banyaknya harta dan anak, seperti hujan 
yang kerananya tumbuh tanam-tanaman yang membuat kagum para petani, 
kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning 
lantas menjadi hancur, dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan 
ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya, dan kehidupan dunia itu tidak 
lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (Surah Al-Hadid : Ayat 20)
Sama-sama lah kita fikirkan dan guna akal yang Allah Ta'ala bagi ini 
dengan sebaik mungkin. Dan sedarlah, kita ini sudah sekian lama ditipu 
oleh PENJAJAH dan sampai sekarang pun masih pakai Undang-undang penjajah
 dan ikut telunjuk penjajah.
Rujukan:
1 - tayibah.com
2 - Abdurrahman, Jamal (dalam bahasa Indonesia). Keagungan Generasi Salaf (disertai kisah-kisahnya). Darus Sunnah.
3 - Jalaluddin Suyuthi - Tarikh al-Khulafa (Sejarah Para Khalifah).
 
 
 
Nice story . I love it .and i learn something through it
ReplyDeleteTerima kasih. Amat berguna.
ReplyDeleteTerima kasih. Amat berguna.
ReplyDeleteKisah taulaudan yg baik dan kesedaran yang tinggi
ReplyDelete