Friday 13 October 2023

Menjadi pelajar yang cemerlang, siri 1: cuba menjadi lebih teratur


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

 1. Kemas beg galas anda dengan semua bahan-bahan anda untuk ke sekolah sebelum tidur. Bersedia setiap hari dengan memastikan anda mempunyai semua yang anda perlukan bersama anda. Ini bermakna anda perlu mengambil buku, folder, pen, pensel, kerja rumah, helaian ulasan, highlighter, nota perekat, penanda mukasurat dan apa sahaja yang membantu anda kekal teratur.

Tampalkan salinan jadual kelas anda di suatu tempat di rumah/bilik anda di mana anda akan boleh melihatnya dengan mudah setiap hari. Tulis peringatan untuk membawa barang-barang tertentu pada hari-hari tertentu. Dengan cara itu, anda akan mengetahui dengan tepat kelas yang anda ada dan bahan yang anda perlukan.

Petua: Mengemas sebelum tidur bermakna anda tidak akan berasa tergesa-gesa pada waktu pagi dan secara tidak sengaja melupakan sesuatu.

2. Simpan folder untuk setiap subjek supaya anda boleh mengemas dan mencari sesuatu dengan mudah. Kekal teratur di sekolah/kolej adalah amat penting kerana jika anda teratur, anda selangkah ke hadapan untuk berjaya. Cara yang baik untuk bermula ialah menyimpan folder untuk setiap subjek.

Ini bermakna meletakkan kertas matematik anda dalam folder matematik anda, kertas Bahasa anda dalam folder Bahasa anda, kertas sains anda dalam folder sains anda dan sebagainya.

Gunakan pengekodan warna atau labelkan folder dan letakkannya sama ada ke dalam meja atau beg galas anda dengan kemas. Dengan cara ini, anda akan mempunyai masa yang lebih mudah mencari folder anda dan akan mempunyai lebih banyak masa untuk menyemak perkara yang telah anda pelajari semalam.

Jika anda suka, anda juga boleh meletakkan penanda mukasurat dalam semua folder anda untuk menjadikannya lebih mudah ditemui apabila anda membawa pulang folder anda.


3. Gunakan perancang mingguan untuk menulis tugasan dan tarikh akhir. Gunakan perancang mingguan atau kalendar untuk menulis tarikh penting berkenaan tugasan, kuiz, ujian dan aktiviti kokurikulum. Ini akan membantu anda menguruskan masa anda dengan lebih baik. Dan menyemak setiap tugasan yang telah selesai akan memberi anda perasaan tenang.

Tulis sebarang peringatan lain (hari lahir, bahan khas untuk kelas, tarikh/masa kumpulan belajar) dalam bahagian "nota" perancang anda.


4. Dedikasikan kawasan tertentu di bilik atau rumah anda untuk bahan-bahan. Menyimpan semua peralatan menulis, folder, kertas dan keperluan lain anda dalam satu tempat akan memudahkan untuk mengesannya. Jika anda tidak mempunyai meja, dapatkan satu dan sediakan laci untuk setiap kumpulan item.

Contohnya,  laci boleh dikhaskan untuk peralatan menulis, satu lagi boleh memuatkan penebuk lubang dan stapler, dan satu lagi boleh menyimpan kertas untuk print, jurnal dan folder tambahan.

Jika anda tidak mempunyai meja dengan laci, gunakan rak kertas atas meja, pemegang pensel, kotak kasut dan/atau tong penyimpanan untuk menyimpan barang seperti itu bersama-sama.




No comments:

Post a Comment