Photo:
https://www.viewsonic.com/library/education/benefits-of-interactive-learning/
Pengajaran interaktif adalah mengenai memberi arahan kepada pelajar supaya mereka terlibat secara aktif dengan proses pembelajaran mereka. Terdapat pelbagai cara untuk membuat penglibatan seperti:
- interaksi guru-pelajar
- interaksi pelajar-pelajar
- penggunaan audio, visual, video
- demonstrasi dan latihan secara langsung
Kelmarin kita lihat kaedah pertama dan kedua. Hari ini kita lihat kaedah ketiga iaitu:
Aktiviti pelajar secara berpasangan
8. Pasang-kongsi-ulangi
Selepas pengalaman Think-pair-share, yang kita telah melihat dalam idea pelajaran pembelajaran interaktif pertama, anda juga boleh meminta pelajar untuk mencari pasangan baru dan berkongsi kebijaksanaan perkongsian lama kepada rakan baru ini.
9. Guru dan pelajar
Biarkan pelajar memikirkan idea utama pelajaran terakhir. Kemudian, pasangkan pelajar anda dan berikan mereka 2 peranan. Salah satunya adalah guru, dan yang lain adalah pelajar. Tugas guru adalah untuk membuat sketsa perkara utama, sementara tugas pelajar adalah mencoret titik dalam senarai ketika disebutkan dan mendapat 2 hingga 3 mata yang tidak dijawab oleh guru.
10. Kebijaksanaan daripada pasangan yang lain
Selepas percambahan fikiran atau aktiviti kreatif, pasangkan pelajar untuk berkongsi hasilnya. Kemudian, mintalah sukarelawan yang menganggap karya pasangan mereka menarik atau teladan. Pelajar sering lebih senang berkongsi hasil karya rakan pelajar secara terbuka daripada hasil kerja mereka. Sudah tentu, anda juga boleh menggalakkan berkongsi objektif mereka.
11. Perbahasan
Biarkan pelajar berdebat secara berpasangan. Pelajar mesti mempertahankan pendapat mereka yang bertentangan. Ini mendorong mereka untuk menjauh dari kepercayaan mereka sendiri dan mengajar mereka untuk melihat melalui warna kaca yang berbeza sekali-sekala.
Variasi: satu setengah kelas mengambil satu kedudukan, separuh lagi mengambil kedudukan yang lain. Pelajar berbaris dan saling berhadapan. Setiap pelajar hanya boleh bercakap sekali sahaja agar semua pelajar di kedua-dua belah pihak dapat membincangkan isu ini.
12. Optimis / Pesimis
Secara berpasangan, pelajar mengambil bahagian emosional yang berlawanan dari kajian kes, pernyataan, atau topik. Galakkan mereka untuk bersikap empati dan benar-benar "hidup" dalam kajian kes. Anda akan menemui beberapa cadangan penyelesaian yang baik dan pelajar anda akan mempelajari beberapa kemahiran sosial yang luar biasa.
13. Tugasan menulis dengan rakan sebaya
Untuk membantu pelajar dengan tugasan menulis, dorong mereka untuk menukar draf dengan rakan kongsi. Pasangan membaca karangan dan menulis jawapan tiga perenggan: perenggan pertama menggariskan kekuatan karangan, perenggan kedua membincangkan masalah karangan, dan perenggan ketiga adalah penerangan tentang apa yang akan difokuskan oleh pasangan dalam penyemakan sekiranya karangannya lemah. Pelajar dapat banyak belajar antara satu sama lain dan diri mereka juga!
Bersambung...
No comments:
Post a Comment