Foto:
https://blog.brainpop.com/how-to-connect-with-new-students-virtually/
Pembelajaran aktif melibatkan cabaran dunia nyata, kolaborasi kumpulan dalam talian, dan penyelesaian masalah interaktif. Daripada hanya membaca mengenai perkara itu, pelajar dalam talian dapat menerokainya secara aktif dengan rakan sebaya mereka. Walau berada di mana saja di dunia, mereka mempunyai kekuatan untuk terlibat dalam perbincangan dalam talian yang meriah, berkongsi pengalaman, dan menerima maklum balas eLearning.
Berikut adalah 4 daripada 8 kaedah bukan tradisional yang boleh anda masukkan aktiviti pembelajaran aktif ke dalam strategi Reka Bentuk Instruksional anda.
1. Sesi Brainstorming secara Maya
Beberapa idea paling bernas datang dari sesi Brainstorming dalam kumpulan. Oleh kerana pelajar dalam talian anda tidak mempunyai pilihan untuk bertemu di kedai kopi atau bilik kuliah secara fizikal, anda harus memberikan percambahan pemikiran kepada mereka. Kumpulan media sosial, forum eLearning, dan alat dalam talian Pengurusan Projek adalah platform yang ideal untuk Brainstorming secara maya. Cukup berikan kepada pelajar dalam talian senarai topik atau cabaran yang sesuai dan biarkan mereka menggunakan peranti mereka sendiri. Juga bijak untuk menetapkan beberapa peraturan asas dan menentukan jangkaan. Contohnya, lantik pemimpin untuk menyederhanakan perbincangan dalam talian dan minta setiap ahli berkongsi sekurang-kurangnya satu idea. Dengan cara itu, percambahan fikiran terus menjadi topik dan semua orang berpeluang untuk turut serta.
2. Blog Soal Jawab e-Pembelajaran
Soalan dalam eLearning mungkin kelihatan biasa. Tetapi soalan yang tepat mempunyai kekuatan untuk mengubah kognisi dan mengatasi halangan pembelajaran. Satu siasatan membawa kepada yang lain. Sebelum anda mengetahuinya, pemikiran baru sedang dibentuk dan pelajar dalam talian yang terlibat dalam perbincangan dalam talian yang meriah. Buat blog eLearning di mana pelajar dalam talian anda dapat bertemu dalam talian dan berkongsi kepakaran mereka. Untuk lebih kontroversi, ajukan satu soalan yang menimbulkan pemikiran setiap hari dan jemput pelajar dalam talian untuk memberikan jawapan. Anda bahkan boleh mendorong mereka untuk membuat blog eLearning mereka sendiri dan membaginya dengan kumpulan. Ini membolehkan pelajar dalam talian meneroka idea, mendapatkan maklum balas eLearning, dan membincangkan topik yang paling penting bagi mereka.
3. Senario lakonan semula watak
Senario lakonan memberi pelajar kemampuan dalam talian untuk menerapkan pengetahuan mereka dalam situasi yang realistik. Sebagai contoh, bukannya hanya membaca mengenai menolong pelanggan, pekerja anda boleh berinteraksi dengan pelbagai personaliti pelanggan maya. Ini mendedahkan mereka kepada cabaran umum yang akan mereka hadapi di dunia nyata sehingga mereka dapat memperoleh pengalaman praktikal. Ia juga merupakan aktiviti eLearning yang ideal untuk kursus eLearning selari, kerana penyertaan kumpulan tidak diperlukan. Semasa membuat senario lakonan ini, gunakan gambar, suara, dan tetapan yang realistik untuk meningkatkan penglibatan pelajar dalam talian. Di samping itu, berikan setiap watak eLearning sifat peribadi yang unik untuk menjadikan pengalaman eLearning lebih dinamik.
4. Misteri Dunia Sebenar
Beri peluang kepada pelajar dalam talian untuk menjadi pekerja amatur dengan memasukkan misteri dunia nyata. Ini melibatkan kajian kes, cerita, dan contoh yang relevan yang berkaitan dengan perkara pokok. Di akhir episod, biarkan mereka membuat kesimpulan sendiri. Lebih baik lagi, bahagikan kepada beberapa kumpulan dan biarkan mereka membincangkan kemungkinan penyelesaian dengan rakan sebaya mereka. Setelah mereka meneroka semua kemungkinan hasil, nyatakan akhir episod misteri itu dan minta mereka membandingkan atau membezakannya dengan respons mereka.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment