Saturday, 31 July 2021

8 Petua Realistik untuk Pengurusan Masa Semasa Bekerja dari Rumah


Oleh Robert Half
     

Angkat tangan anda jika mengurus masa anda semasa pandemik COVID-19 bermaksud garis antara pejabat, rumah dan kerja sekolah anak-anak anda kini kabur - atau mungkin tidak wujud sama sekali. (Sekiranya anda mengangkat tangan, kami akan berjumpa dengan anda. Sekiranya anda tidak dapat mengangkat tangan kerana anda mendengar panggilan persidangan sambil menghantar pesanan kepada bos anda sambil juga menjerit arahan kerja rumah kepada anak anda, kami faham).




Pengelolaan waktu adalah suatu cabaran pada waktu-waktu biasa, tetapi ketika bekerja dari jarak jauh, boleh menjadi lebih payah kerana kita sudah terbiasa bekerja di ofis. Berikut adalah lapan petua untuk pengurusan masa yang dapat membantu anda lebih berkesan.

1. Rancang jadual anda
Sekiranya anda bekerja dari rumah dengan pasangan, bekerjasama mengikut jadual setiap hari atau pada awal minggu untuk menentukan siapa yang akan bekerja di mana dan bila, dan siapa yang akan bertanggung jawab atas tugas penjagaan anak atau rumah. Tulis lebih mudah untuk diikuti, sama ada pada aplikasi kalendar bersama (seperti Kalendar Google) atau tulis ajer pada sehelai kertas yang digantung di peti sejuk.

Anda juga mungkin mempertimbangkan untuk menggunakan pendekatan yang disebut "pekerjaan anjal", jika pekerjaan dan syarikat anda mengizinkannya. Berbeza dengan jadual kerja 9 hingga 5, anda terpaksa membahagikan masa sepanjang hari untuk aktiviti pekerjaan dan peribadi. Dalam tinjauan Robert Half baru-baru ini, 73% profesional melaporkan bahawa pendekatan ini membantu mereka untuk menjadi lebih produktif.

2. Tetapkan ruang
Pilih bilik atau kawasan berasingan di sekitar rumah dan tentukan jangkaan masing-masing. Contohnya, meja yang anda pasangkan di bilik tidur anda hanya untuk bekerja, ruang tamu hanya untuk masa lapang, dan meja dapur hanya untuk makan dan waktu kerja anak-anak. Ini membantu anda membuat hubungan antara ruang fizikal dan perkara yang harus difokuskan secara mental. Menggunakan ruang tamu anda untuk menonton Netflix mungkin menjadikannya lebih sukar untuk masuk ke "mod kerja" sambil duduk dengan komputer riba di sofa, jadi cari tempat terbaik di rumah untuk bekerja dan bermain, dan cuba memastikannya tetap konsisten.

3. Terokai aplikasi produktiviti
Manfaatkan banyak pilihan perisian yang dirancang untuk membantu pengguna meningkatkan produktiviti (Evernote adalah  percuma). Aplikasi ini bukan sahaja membantu anda melakukan kerja, malah memenuhi tarikh akhir dan lebih teratur. Ianya juga memberi amaran kepada anda apabila tiba masanya untuk berehat atau menamatkan hari kerja anda. Itu boleh menjadi sangat berharga pada waktu tengah hari apabila anda berhenti berehat atau sebaliknya.

4. Berpakaian seperti anda akan ke pejabat
Jangan hanya membuang keringat setiap hari. Ini mungkin tidak kelihatan seperti tip pengurusan masa, tetapi dengan ikut rutin - bangun pada waktu yang sama setiap hari dan memakai pakaian yang anda tidak keberatan untuk keluar di khalayak ramai - akan membantu anda secara mental untuk  fokus pada kerja. Dan apabila anda fokus, anda mengurus masa dengan lebih berkesan.

5. Layan masa lapang seperti perjumpaan kerja
Penting untuk terus berehat seperti biasa di persekitaran pejabat. Jadualkannya di kalendar anda seperti yang anda lakukan untuk perjumpaan kerja lain, walaupun selama 10 minit pada satu masa. Bukan hanya bermakna anda akan mendapat peringatan, tetapi juga merupakan peluang untuk menyekat kalendar anda sehingga rakan sekerja melihat anda sibuk. Gunakan masa lapang anda untuk berjalan-jalan sebentar atau berbincang dengan rakan sekerja (kalau di rumah adalah keluarga atau haiwan kesayangan).

6. Mengurangkan gangguan media sosial
Adakah anda mendapati media sosial sentiasa mengganggu anda? Log keluar dari akaun media sosial anda semasa waktu kerja supaya anda tidak dapat  menggunakannya. Anda boleh menghapusnya dari pintasan penyemak imbas web anda atau mencuba menggunakan penyemak imbas peribadi atau "penyamaran" sehingga anda tidak dapat masuk secara automatik ke laman media sosial mana pun.

7. Bersikap telus dengan pengurus anda
Sekali lagi, hari kerja biasa mungkin tidak paling realistik jika anda mempunyai tanggungjawab keluarga serentak untuk masa kerja anda. Anda juga mungkin menyedari bahawa anda lebih produktif pada waktu tidak tradisional, seperti sebelum orang lain di rumah anda bangun atau selepas waktu makan malam. Sama ada anda cuba mengikuti jadual yang ditetapkan atau mengambil pendekatan "kerja anjal", berkomunikasi secara terbuka dengan pengurus anda sehingga anda berada di halaman yang sama mengenai ketersediaan dan jangkaan waktu kerja.

8. Tetapkan had yang sesuai untuk anda
Sekarang adalah perjalanan pulang ke rumah selepas bekerja mungkin bermaksud berjalan kaki dari meja dapur anda ke sofa, sukar untuk mengakhiri hari kerja anda secara pasti. Memiliki akses mudah alih ke e-mel dan aplikasi kerja juga boleh menjadikannya sebagai cabaran. Untuk mengekalkan keseimbangan kerja-kehidupan yang sihat, tetapkan penggera untuk mengingatkan diri anda bila harus mengakhiri hari kerja anda. Matikan komputer anda dan simpan di tempat yang jauh dari anda.

No comments:

Post a Comment